این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

تفاوت عطر زنانه و مردانه؛ نحوه تشخیص عطر مردانه از زنانه

زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه
تاریخ انتشار ۲۸ آذر ۱۴۰۱

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

کشف عطری جدید یک ماجراجویی همیشه غافلگیر کننده است زیرا یک عطر چیزهای زیادی در مورد شخصیت، خلق و خو و خواسته‌های فعلی ما می‌گوید. بدین دلیل است که اغلب عطرها را مردانه و زنانه تقسیم می‌کنند تا هر کدام تداعی کننده روحیات هر دو جنسیت باشد. اکثراً پرسیده می‌شود: «تفاوت عطر زنانه و مردانه چیست؟» بررسی این تفاوت کار دشواری است زیرا هر فردی ذائقه بویایی خاصی دارد. اما ما در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا فرق عطر مردانه و زنانه را تشخیص دهید.

تاریخچه جنسیت در عطر

با اینکه تاریخچه عطرسازی به دوران باستان باز می‌گردد اما تفاوت بین عطرهای مردانه و زنانه در واقع موضوعی نسبتاً جدید است. اگر قرن هفدهم بود، مردان و زنان می‌توانستند عطرهای یکسانی داشته باشند. عطر به مردم اجازه می‌داد تا ثروت و رتبه اجتماعی خود را بدون تمایز جنسیتی به چشم همه نشان دهند. به عنوان مثال، لویی چهاردهم با عطر شکوفه پرتقال تمام امپراطوری خود را زینت بخشیده بود.

اما امروزه عطرها تکامل یافته‌اند و ما عطرهایی را پیدا می‌کنیم که عمدتاً به مردان و زنان اختصاص داده شده‌اند. اگرچه عطرهای تک جنسیتی نیز به فروش می‌رسند که هم زنانه و هم مردانه هستند اما در اغلب موارد، ادکلن‌های مردانه تداعی کننده قدرت و جسارت خواهند بود و عطرهای زنانه منعکس کننده ظرافت و جذابیت! در اصل محصولات معطر گیاهان مانند چوب، ریشه، خزه، گل و غیره توسط مردان و زنان به طور یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حتی در اواخر قرن نوزدهم در اروپا، مردان جامعه بالا با معطر کردن خود با عطرهای گلدار توانسته بودند رایحه‌هایی که امروزه زنانه محسوب می‌شوند را در جامعه محبوب کنند. ظهور متدهای جدید بازاریابی در آمریکا در دهه ۵۰ در نهایت همه را متقاعد کرد که در عطر زنانه و عطر مردانه تفاوت وجود دارد. اما در طبیعت، هیچ رایحه خاصی زنانه یا مردانه نیست! تفاوت عطر زنانه و عطر مردانه یک برداشت فرهنگی از مجموعه‌ای طولانی از عادات، اعمال یا نمادهاست که به مرور زمان وارد آداب و رسوم شده‌اند.

تشخیص تفاوت عطر زنانه و مردانه

فرق عطر زنانه و مردانه

نکته مهم در تفاوت عطرهای مردانه و زنانه این است که برخی افراد استدلال می کنند که رایحه‌ها تک جنسیتی هستند. در اصل، این بدان معناست که هیچ بوی خاصی برای مردان و زنان وجود ندارد. نت‌های چوبی می‌توانند برای طیف وسیعی از زنان جذاب باشند، در حالی که گل‌ها می‌توانند به همان اندازه برای مردان انتخابی برتر باشند. با این حال، متوجه شدیم که بسیاری از مردم در هند یا خاورمیانه در این خطوط فرهنگی قرار نمی‌گیرند.

در هند، زنان از گل‌هایی مانند گل رز یا یاس استفاده می‌کنند. این نکته ساده نشان می‌دهد که رایحه‌های گل بیشتر مناسب زنان هستند. بنابراین این چیز نشان می‌دهد که خانواده رایحه گل برای زنان است نه برای مردان! قاعده کلی این است که عطرهای زنانه مربوط به زنان است و عطرهای مردانه مربوط به مردان است. جدای از آن، عطرهای محدودی وجود دارند که به عنوان عطر اسپرت هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها قابل استفاده میباشند.

عطر مردانه

عطرهای مردانه بدون شک تجسم قدرت هستند. تمامی عناصری که یک مرد واقعی را می‌سازند، در احساسی است که یک زن به مرد دارد. زنان همیشه به احساس امنیت و قدرتی که از مرد منعکس می‌شود، علاقه دارند. بنابراین عطرهای مردانه نیز نماینده غرور، شجاعت، امنیت خاطر و خصوصیات روحی مردان هستند. مهم است که این مشخصات را در بررسی تفاوت عطر زنانه و عطر مردانه مد نظر قرار دهید.

ویژگی های عطر مردانه

چه چیزی یک عطر را مردانه می‌کند؟ آیا عطرهایی وجود دارند که اکثر مردم آن را مردانه می‌دانند؟ سوال جالبی است اما پاسخ به آن آسان نیست. به غیر از استثناهای فرهنگی و ترجیحات شخصی، اکثر عطرهایی که برچسب مردانه دارند یکی از ویژگی‌های زیر را دارند:

  • رایحه‌های تازه که اغلب در عطرهای مرکبات یافت می‌شوند.
  • دارای رایحه‌های قوی، فلزی، مشک، خاکی یا چوبی است.
  • حاوی رایحه‌های احساسی و عاشقانه است که جنس مخالف را به خود جذب می‌کند.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید عطر مردانه را بخوانید.

عطر زنانه

زنان پر از احساسات هستند! یک عطر بی‌نقص نه تنها می‌تواند استایل یک دختر جوان را تقویت کند بلکه وقار و شخصیت او را نیز توصیف می‌کند. عطرهای زنانه اغلب توسط مردان تعریف می‌شوند. به این صورت این ادکلن‌ها ظرافت، زیبایی، نرمی و لطافت را تداعی می‌کنند.

ویژگی های عطر زنانه

هر بانویی باید چندین نوع عطر منحصر به فرد داشته باشد که نشان دهنده روحیات و ظرافت‌های اوست. بانوان دوست دارند هر بار که وارد جایی می‌شوند، بوی خوبی بدهند. انتخاب عطر عالی با رعایت برخی قوانین است. عطرهای زنانه نیز با یکسری مشخصات خاص به شرح زیر نشان داده می‌شوند:

  • رایحه‌های تازه که اغلب در عطرهای گلی یافت می‌شوند.
  • دارای رایحه‌های ظریف، احساسی، شیرین، آسمانی یا میوه‌ای است.
  • حاوی رایحه‌های احساسی و عاشقانه است که جنس مخالف را به خود جذب می‌کند.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید عطر زنانه؛ عطر زنانه چی بخرم؟

نحوه تشخیص تفاوت عطر زنانه و مردانه

تشخیص عطر زنانه از عطر مردانه

قبل از بررسی تفاوت عطر زنانه و عطر مردانه باید بگوییم که طبق یک مطالعه منتشر شده توسط رصدخانه آرایشی فرانسوی، عطر ابتدا به دلیل بوی خوبش انتخاب می‌شود. بنابراین انتخاب عطر براساس جنسیت به طور منطقی بر نحوه خرید تأثیر می‌گذارد. اما در اینجا یک نکته وجود دارد، قبل از باز کردن چشمان خود،  بینی خود را باز کنید! با این حال، بوها وسیله‌ای برای بیان شخصیت هستند. این گونه است که زنان و مردان عطری را انتخاب می‌کنند که زنانگی یا مردانگی آنها را تأیید کند.

هنگامی که وارد یک فروشگاه می‌شوید، به طور خودکار به بخش مردانه یا زنانه هدایت خواهید شد. عطرها هنوز هم اغلب بر اساس مشخصات اجتماعی و اقتصادی تولید می‌شوند. استعداد و خلاقیت عطرسازان هنوز هم در برند، شکل بطری، بسته بندی و شرایط تبلیغاتی تجلی پیدا می‌کنند. اما برندها مطمئناً انتخاب ما را مطابق با جنسیت‌مان هدایت می‌کنند.

تشخیص عطر زنانه از مردانه عمدتاً به مواد تشکیل دهنده آنها مربوط است. خانم‌ها عطرهای میوه‌ای، شیرین، خوشبو یا با نت‌های گلی را با آکوردی عالی از گل رز، یاس، وانیل، گل دوست دارند. خانم‌ها به عطر اهمیت بیشتری می‌دهند زیرا برای آنها عطرها تجسم ظرافت و زیبایی هستند. اما مردان سادگی رایحه‌های چوبی مانند سدر، وانیل، خس خس و غیره، طراوت یا رایحه‌های معطر و شرقی را دوست داشتند.

از منظر بازاریابی نیز تفاوت ادکلن زنانه و مردانه مشخص می‌شود. رنگ‌های بسته بندی، شکل بطری، نام عطر برای مصرف کنندگان معنی زیادی دارند. بله، حتی اسم عطر زنانه و مردانه نیز دارای تفاوت‌هایی است که شاید خیلی به آن دقت نکرده باشیم!
تمایز جنسیتی عطرها برای مصرف کنندگان زن و مرد ضروری است تا انتخاب خود را به سمت رایحه‌ای که مناسب آنهاست هدایت کند. تفاوت عطر مردانه و زنانه از نظر ظاهری و نوع رایحه نیز با یکدیگر متفاوت و قابل تشخیص است. نحوه ترکیب و تداخل عطر، تعیین‌کننده‌ی این است که آیا بیشتر برای مردان یا زنان مختص است. به طور معمول، نت‌هایی با طیف عمیق‌تر و تاریک‌تر مانند نت‌های مشکی یا چوبی به سمت طرف مردانه کشیده می‌شوند در حالی که نت‌هایی که شیرین‌تر و سبک‌تر هستند با نت‌های گلی یا میوه‌ای به عنوان نت‌های زنانه در نظر گرفته می‌شوند.
با این حال، بوی خود به طور ذاتی، نسبی است و هیچ قانون و رهنمود خاصی برای شما وجود ندارد. عطرها با هر فرد به طرز مختلفی تعامل می‌کنند و بنابراین، حتی وقتی دو نفر عطر یکسانی را استفاده می‌کنند، ممکن است بوی یکسانی نداشته باشند.

جنسیت در عطر معنی ندارد!

کم‌کم، سلیقه در زمینه عطر نیز در حال تغییر است، زنان به طور فزاینده‌ای به عطرهای مردانه تطبیق می‌یابند، و گاهی مردان نیز از عطرهای زنانه استفاده می‌کنند. به همین دلایل، برندهای نیش عطرهایی توسعه داده‌اند که جوهر آن‌ها مناسب هر دو زنان و مردان باشد: بوهای ترکیبی یا اندروژنوس.

عطرهای نیش (Niche Perfumes) توانسته‌اند مفاهیم مربوط به زنان و مردان را شکسته و تغییر دهند. زنان و مردان انتخاب می‌کنند که عطر ترکیبی را مصرف کنند، زیرا حتی اگر همه چیز در شیشه یکسان باشد، جوهر به طرز مختلفی روی هر پوست بیان می‌شود. رایحه به طور شخصی روی پوست زنانه و پوست مردانه احساس می‌شود.

جمع بندی

از کجا بفهمیم عطری زنانه است یا مردانه؟ به طور خلاصه، دسته‌ای از عطرها وجود دارند که فقط برای زنان و مردان تولید شده‌اند. با این حال، عطرها جنسیت خاصی ندارند، زیرا عطرهای زنانه ممکن است برای مردان جذاب باشند و بالعکس. عطرهای ترکیبی نیز وجود دارند که به شما امکان می‌دهند بدون مرزبندی آنها را انتخاب کنید؛ یک مرد ممکن است به بوهای ظریف زنانه علاقه داشته باشد و خانم‌ها نیز ممکن است ترجیح دهند بوهای مردانه و قوی را تجربه کنند و این هیچ مشکلی ندارد! در این روزها، جنسیت مرزها را نمی‌شناسد و معیارها دیگر به اندازه‌ی قبل واضح نیستند، صنعت عطر نیز از این مسئله مستثنی نیست و از عطرهای مشترک مردان و زنان حمایت می‌کند، بنابراین وقتی به خرید یک عطر و کشف بوی مخصوص خود می‌پردازید، فقط کاری را انجام دهید که دوست دارید! اجازه ندهید جنسیت شما را محدود کند!

در زمان خرید عطر، آن را با اسپری کردن روی پوست خود امتحان کنید. به عطر زمان بدهید تا نت‌هایش را کشف کنید تا به خوبی بتوانید مواد تشکیل دهنده آن را بشناسید. سپس محصول مناسب خود را تهیه کنید. در نهایت با تشیخص تفاوت عطر زنانه و عطر مردانه می‌توانید عطری که به خصوصیات شخصیتی شما نزدیک است را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم در پایان این مقاله، الان که بهتر می‌توانید تفاوت عطر زنانه و مردانه را تشخیص بدهید، سری به بخش خرید عطر مردانه و عطر زنانه آلفامونته بزنید و از خرید آگاهانه لذت ببرید!

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید