این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

خط بو عطر چیست؟ ۵ ترفند برای افزایش خط و پخش بوی عطر!

زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه
تاریخ انتشار ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

عطرها، ادکلن‌ها و محصولات دیگر می‌توانند حتی از راه دور توجه ما را به خود جلب کنند. همه ما می‌توانیم به لحظه‌ای فکر کنیم که در ان عطری تداعی کننده ‌چیزی بد یا خوب بوده است. مردم می‌توانند عطر یا ادکلن را بعد چند ثانیه استشمام کنند، حتی اگر در اتاق دیگری باشند! چگونه این اتفاق میفتد؟ بیایید به علم مربوط به پخش بوی عطر نگاهی بیندازیم تا ببینیم چگونه رایحه‌های عطر در فضا پخش می‌شوند.

پخش بوی عطر (Sillage) چیست؟

پخش بوی عطر چیست؟

آیا تابه حال متوجه خط بوی عطر افراد اطرافتان شده اید؟ آیا می دانید خط بوی عطر چیست و چگونه ایجاد می گردد؟ خط بو عطر به دلیل فرآیندی به نام انتشار است که به محض اسپری کردن عطر یا ادکلن در هوا اتفاق میفتد. به عنوان یک ترکیب شیمیایی فشرده، هنگامی که عطر یا ادکلن در هوا اسپری می‌شود، به صورت گاز در می‌آید و ذرات آن با سایر ذرات هوا مخلوط می‌شوند. این ذرات در حالی که در محیط پخش می‌شوند، به سرعت بالایی در اتاق به گردش در می‌آیند. تمایل گازها به اشغال سریع هر حجم یا فضا، انتشار نامیده می‌شود.

ذرات عطر که زمانی فشرده می‌شدند، پیوند شلی پیدا می‌کنند و به سرعت در همه جهات حرکت می‌کنند. در نهایت پخش می‌شوند و به اصطلاح روی جریان‌های هوایی شناور خواهند شد. همیشه جریان هوا وجود دارد (به جز در خلاء)، ما مجبور نیستیم از دست خود برای پخش بوی عطر (سیاژ) یا عطر ادکلن استفاده کنیم و این کار توسط طبیعت انجام می‌شود! این دقیقاً همان چیزی است که وقتی عطر در یک اتاق اسپری می‌شود اتفاق میفتد و رایحه‌ها به سرعت پخش می‌شوند.

مایعات نیز تحت انتشار قرار می‌گیرند، اما با سرعت کمتری پخش می‌شوند، زیرا مولکول‌های موجود در مایعات نزدیک‌تر به هم متصل هستند. این ویژگی به مایعات فضای کمتری برای حرکت می‌دهد. بنابراین، هنگام استفاده از عطر مایع، مصرف کننده باید انتظار داشته باشد که عطر به طور قابل توجهی بیشتر از یک عطر اسپری سنتی یا ادکلن ماندگاری داشته باشد. فقط یادتان باشد که افزایش پخش بوی عطر با افزایش ماندگاری عطر در تضاد است.

راه‌های افزایش بوی عطر

ما روی عطرهای گران قیمت سرمایه گذاری می‌کنیم، فقط برای اینکه بوی آن به محض اینکه از در بیرون می‌رویم، به سرعت از بین نمی‌روند. شما می‌توانید عطر را روی گردن یا مچ دست خود اسپری کنید؛ اما برای افزایش خط بوی عطر می‌تواند از نکات زیر استفاده کنید:

۱- ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه

بسیاری از عطرها دارای نسخه‌های ژل حمام و لوسیون بدن هستند. با استفاده از این مواد متوجه خواهید شد که عطر پخش بوی بیشتری خواهد داشت. به علاوه از عطر کمتری استفاده خواهید کرد تا هزینه کمتری برای خرید عطر جدید پرداخت کنید. ژل و لوسیون رایحه ملایم‌تری دارند، اما با ایجاد لایه‌های مختلف از انواع رایحه و اجازه دادن به پراکندگی ذرات در هوا، به افزایش پخش بوی عطر کمک می‌کنند.

۲- استفاده از عطر بعد از حمام کردن

بهترین زمان برای اسپری کردن عطر، زمانی است که تازه از حمام بیرون آمده‌اید. قطرات آب در ذرات بو قفل شده و آنها را به پوست شما خیس می‌کنند. اگر عجله دارید و زمانی برای دوش گرفتن ندارید، قبل از اسپری کردن با عطر مناسب، لوسیون معطر را روی نقاط نبض خود بمالید، زیرا این کار بوی عطر را حفظ کرده و از ناپدید شدن ذرات در هوا جلوگیری می‌کند و ماندگاری عطر را نیز بیشتر می‌کند.

۳- اسپری کردن عطر در نواحی دارای نبض

اسپری عطر روی نبض دست و گردن توصیه می‌شود؛اما قسمت داخلی آرنج، پشت زانو و مچ پا نیز برای پخش بو ماندگاری موثر هستند. این نواحی گرم هستند، بنابراین عطر را در اطراف بدن پخش می‌کنند. اگر می‌خواهید پخش بوی عطر را طولانی‌تر کنید، یک ایده خوب این است که روی شکم و گردن خود اسپری کنید، سپس به آرامی آن را روی مچ پا و پشت زانوهای خود بپاشید تا عطر در طول روز در اطراف پخش شود. اگر مچ دست خود را اسپری می‌کنید، هر دو مچ دست خود را به هم فشار ندهید تا عطر پخش شود، زیرا بو را مخدوش می‌کند و از پخش بوی آن جلوگیری خواهد کرد.

۴- استفاده از عطر در طول روز

به جای اینکه بطری عطر را با خود همراه داشته باشید، زمانی که می‌خواهید پخش بوی عطر را افزایش دهید، یک ترفند خوب این است که تعدادی پنبه را به عطر آغشته کنید و آنها را در یک کیسه در کیف خود نگه دارید. سپس، هر زمان که می‌خواهید عطر خود را تمدید کنید، کافی است یکی از پنبه‌ها را بیرون بیاورید و روی نقاط نبض خود بزنید.

۵- ذخیره عطر به صورت هوشمندانه

همه چیز با ذخیره سازی مناسب شروع می‌شود. عطرهای خود را روی میز آرایشی که با نور خورشید در تماس هستند قرار ندهید، زیرا با گذشت زمان ضعیف می‌شوند. عطرها را در جعبه اصلی خود و در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید تا قدرت آن را حفظ کنید. این امر مستقیماً به معنای حفظ خصوصیات عطر است.

از دیگر راه‌های افزایش خط بوی عطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به جای ادو تویلت از ادوپرفیوم استفاده کنید. ادوپرفیوم حاوی غلظت بالاتری از روغن است که نه تنها روی پوست ماندگاری بیشتری دارد، بلکه اغلب پخش بوی بیشتری را تضمین می‌کند.

سوالات رایج در مورد پخش بوی عطر

در ادامه به برخی از مهمترین سوالات در افزایش بوی عطر اشاره می‌کنیم:

چگونه پخش بوی عطر خود را افزایش داده و بالا ببریم؟

  • عطر را به پوست نمالید! عطر سریع‌تر از بین می‌برد. بهترین راه برای استفاده از عطر، اسپری کردن روی پوست در نقاط نبض مانند مچ دست، پشت گوش، آرنج و روی گردن است. اینجاست که عطر بیشترین اثر پخش کنندگی را خواهد داشت.
  • مولکول‌های موجود در عطر هنگام استفاده به روغن‌های موجود در پوست شما می‌چسبند، بنابراین اگر ابتدا از روغن یا لوسیون بدن استفاده کنید، سپس عطر خود را بزنید، منجر به افزایش بوی عطر می‌شود.
  • یکی از ترفندهایی که برخی افراد به آن معتقدند این است که برای افزایش پخش و خط بوی عطر باید از ترفند لباس یا دستبندهای چرم و اسپری عطر روی آن ها استفاده کرد!!

آیا پخش بوی عطر همان ماندگاری عطر است؟

خیر، تفاوت پخش بوی عطر و ماندگاری عطر در این است که ماندگار به مدت زمان اشاره دارد، اما پخش بو به میزان پراکندگی مولکول‌های عطر در یک محیط مربوط می‌شود. عطرها با پخش بوی بالا معمولاً ماندگاری کمتری دارند.

آیا می‌توان خط بوی عطر را افزایش داد؟

بله! افزایش خط بو و پخش بوی عطر شدنی است. فقط نیازمند دقت به نکات ظریفی است.
برای افزایش خط بوی عطر می‌توانید به سه گزینه زیر توجه کنید:

۱- استفاده از عطرها با نت قوی

نت‌های مرکبات مانند زنجبیل و گل‌ها، قدرت پراکندگی بسیار بالای دارند، نت‌های چوبی و مشک بیشتر تمایل به ماندگاری دارند.

۲- توجه به میزان الکل عطر

الکل بیشتر نشان دهنده میزان پخش بوی بالاست، در حالی که الکل کمتر به ماندگاری بیشتر مربوط می‌شود. برای بررسی میزان الکل به موارد زیر توجه کنید:

  • ادوپرفیوم (Eau de perfume): تا ۸۰ درصد الکل
  • ادوتویلت (Eau de toilette): تا ۸۵ درصد الکل
  • ادوکلن (Eau de cologne): تا ۹۵ درصد الکل

۳- توجه به میزان تراکم عطر

عط‌رهای خالص به دلیل تراکم بالا، ماندگاری بالایی دارند اما رد بوی خوبی را ارائه نمی‌دهند. برای مثال، ادوتویلت خط بوی بیشتری نسبت به ادوپرفیوم دارد، چون تراکم عطر یا روغن معطر آن کمتر است.

جمع بندی

عطر با پخش بوی بالا به شما کمک می‌کند تا بتوانید رایحه‌های بسیار خوشآیندی را به هوا پراکنده کنید و دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهید. شما این امکان را دارید تا از روش‌های مختلف به افزایش پخش بوی عطر کمک کنید. استفاده از رایحه‌های مرکبات، استفاده از لوسیون قبل از اسپری کردن عطر، اسپری کردن عطر به نواحی نبض و سیار موارد به تقویت پخش کنندگی بوی عطر کمک می‌کنند. تهیه عطر اورجینال اولین اقدام جدی در این زمینه است.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید