این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

دوره ماندگاری عطر اصل

زمان مطالعه مقاله دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

در زمان های قدیم و دوره ای که جوامع انسانی در حال پیشرف بودند، از رایحه خوش عطر اصل علاوه بر استفاده های شخصی، در مکان های متبرکه و مذهبی نیز استفاده می شد.به گونه ای که در گذشته مصریان چوب های معطر را می سوزاندند. کمی آنسو تر ایرانیان باستان از گلاب برای پراکندن رایحه خوش عطر گل در مساجد و اماکن مقدس استفاده می کردند.

دوره ماندگاری عطر اصل

در گذشته مردم سراسر جهان برای داشتن بوی خوش از مواد معطر، مانند مشک و عنبر و حتی ترکیب این گونه مواد استفاده می کردند. بعدها در قرن ۱۸ میلادی کم کم آوازه ی ساخت اولین عطر ها، دنیا را به سمت و سوی تازه ای برد.
گفتنی است تقریبا ۱ قرن قبل در فرانسه که مهد عطر های دنیاست، استفاده از عطر برای اشرافیان و حتی مردم عادی رواج پیدا کرده بود.
در این مطلب قصد داریم تا به شما نشان دهیم عطر امروزی چه ترکیباتی دارد و چه عاملی باعث تفاوت ماندگاری عطر ها بر روی بدن یا سطح مورد نظر می شود.

عطر ها از ۳ بخش تشکیل می شوند:

۱. تاپ نوت یا  TOP Note:
بخش اول هر عطر تاپ نوت یا TOP Note نام دارد. به آن معنا که تاپ نوت اولین بویی است که به مشامتان می رسد که فرارترین بخش هر عطر می باشد.

۲. میدل نوت یا  Middle Not:
بخش بعدی عطر ها میدل نوت یا Middle Note نام دارد. میدل نوت مکمل تاپ نوت می باشد و این دو با کمک یکدیگر رایحه ماندگار و قویتر می سازند. میدل نوت برخلاف تاپ نوت ماندگاری بالاتری را در عطرها رقم می زند.

۳. نوت پایانی یا  End Note:
نوت پایانی یا End Note نام آخرین بخش عطر است. این بخش از عطر، قوی ترین و ماندگارترین بخش هر عطر است. در اصل یکی از روش های تشخیص عطر مرغوب و عطر باکیفیت این است که به عطر مدتی مهلت دهید تا روی محل مورد نظر باقی بماند، سپس متوجه خواهید شد بعد از گذشت مثلا ۵ الی ۶ ساعت بوی عطرتان تغییر می کند و برای مدت بیشتری پایدار می ماند. این نشان دهنده ی آزاد شدن آخرین نت می باشد و مهری بر تایید مرغوبیت عطرتان است.

اصلی ترین مواد تشکیل دهنده رایحه عطر

در زمان های باستان، مواد طبیعی به مقدار بیشتری در زندگی انسان ها استفاده می شد. درحالی که امروزه مواد شیمیایی جایگزین مواد طبیعی شده است و این موضوع در عطرها و مواد سازنده شان نیز مستثنی نیست.
دانستنش خالی از لطف نیست اگر بدانید اصلی ترین و موثرترین ماده ای که از آن برای ساخت برخی عطرها استفاده می شود، از بدن جانوری به نام سیویت گرفته شده و به این مواد سیوتون می گویند. این جانور از دسته ی گربه سانان است و در آفریقای جنوبی و اتیوپی زندگی می کند.

سیوتون در اصل ماده ای است که این نوع حیوان برای جذب جنس مخالف در زمان مناسب از خود ترشح می کند. این ماده یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده عطرها می باشد.

مواد حلال در عطر های اصل

یکی دیگر از اصلی ترین مواد مورد نیاز برای ساخت هر عطر، حلال آن می باشد. آب و الکل دو نمونه از حلال های مورد استفاده برای رقیق کردن مواد اولیه عطر می باشند.

حال ممکن است سوال شود اصلا وجود حلال چه ضرورتی دارد؟ لازم به ذکر است اگر بخواهیم از مواد عطری به همان غلظت اولیه استفاده کنیم، برای استشمام عطرمان باید سر را تا نزدیکی محل استفاده از عطر پایین آورده تا بلکه رایحه ای به مشاممان برسد. بنابراین آب و الکل برای پخش بو نیز کمک کننده هستند. در صورتی که حلال زیادتر از حد معمول استفاده شود، ماندگاری عطر کم می شود. برخی از فروشنده ها برای درآمد بیشتر از همین روش استفاده می کنند. یعنی یک عطر اصل و اورجینال را به کمک حلال به دو عطر مبدل می کنند. و این محصول جدید نه عطر اصل شمرده می شود، و نه می توان آن را عطر فیک خطاب کرد.

تثبیت‌کننده ‌های عطر اصل

همانطور که از اسم تثیبت کننده عطر پیداست، کاراییشان در قوت بخشیدن و ماندگاری عطر است. میزان و مقدار استفاده آنها در فرمولاسیون مختلف، نشان دهنده مرغوبیت آن عطر می باشد.

 

دوره ماندگاری عطر اصل

می توان گفت در بیشتر تثبیت کننده ها از مواد روغنی و صمغ درختان استفاده می شود. یکی از معروف ترین تثبیت کننده ها که روغنی شکل است و بوی خوشی نیز دارد، از چوب صندل به دست می آید. صندل نوعی درخت است که از چوب آن در مصارف بهداشتی و درمانی نیز مانند ساخت کرم های مختلف استفاده می شود.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید