این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

فواید استفاده از عطر و ادکلن چیست؟ ۱۰ مزیت عطر زدن!

زمان مطالعه مقاله 13 دقیقه
تاریخ انتشار ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

افراد در طول سالیان سال روز به روز به استفاده از عطر  و انواع خوشبوکننده ها رغبت بیشتری پیدا کردند. چرا از عطر استفاده می کنیم؟ از نظر ما، عطرها همیشه یک متغیر اساسی در رابطه با نحوه‌ای که خودمان را ارائه می‌دهیم بوده‌اند. به تازگی مشخص شده است که داشتن بوی خوب در بازی برندینگ شخصی شما نقش مهمی ایفا می‌کند (Fragrance as your personal brand)، زیرا آنها نه تنها به شما در خوشبو ماندن کمک می‌کنند، بلکه اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهند، همچنین ما معتقدیم که عطر یک ضرورت برای زندگی خوشحال است. با ما همراه باشید تا به طور کامل فواید استفاده از عطر و دلایل آن را بررسی کنیم.

عطر چیست؟

عطر و ادکلن

عطر مخلوطی از اسانس‌ها، ترکیبات معطر ، افزودنی‌های تثبیت کننده و حلال ها است که با نسبت مناسب به هم مخلوط می‌شوند و معمولاً به صورت مایع و به منظور خوشبوسازی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از محل زندگی، مواد غذایی و… نیز می‌توان به عنوان دیگر موارد استفادۀ عطر نام برد.

عطرها بر اساس مواد اولیۀ تولید می‌توانند بر دو نوع باشند؛ عطرهای طبیعی که تنها از روغن‌های معطر طبیعی یا عطرهای مشتق شده از طبیعت تهیه می‌شوند و عطرهای مصنوعی که با استفاده از ترکیبات شیمیایی تولید می‌شوند.

فواید استفاده از عطر و ادکلن

چرا باید ادکلن بزنیم؟

دلایل استفاده از عطر و ادکلن و فواید آن لیست بلندبالایی است. تشخیص داده شده است که عطرهای طبیعی ویژگی‌های درمانی برجسته‌ای دارند که می‌توانند به شفای بدن، ذهن و روح کمک کنند؛ به همین دلیل است که در آروماتراپی (یک سیستم درمانی سنتی که از خواص درمانی عطرها استفاده می‌کند)، تنها از عطرها و روغن‌های معطر طبیعی استفاده می‌شود. از طرفی، بسیاری از افراد، عطر یا ادکلنی که روزانه استفاده می‌کنند را فقط به عنوان یک بخش از بهداشت شخصی خود می‌بینند.

اما آیا می‌دانستید که عطرهایی که استفاده می‌کنید فواید دیگر زیادی دارند؟ اگر شما در حال جستجو برای یک ادکلن یا عطر جدید هستید اما هنوز نیاز به قاطعیت دارید، به خواندن ادامه دهید تا اهمیت استفاده از عطر و رایحه‌ها و تمامی فواید آنها را بدانید و فرآیند خرید عطر را آگاهانه طی کنید.

عطرها به طور فیزیولوژیکی مزیت‌های شگفت‌انگیز  زیادی دارند. به ما اجازه دهید تا ۱۰ مورد از فواید استفاده از عطر و ادکلن را به شما نشان دهیم!

  1. خوشبو بودن

    اولین و ساده‌ترین دلیل استفاده از عطر و ادکلن کاملا مشخص است. استفاده از عطر بر روی بدن، به منظور ایجاد رایحۀ خوشایندی صورت می‌گیرد که خود و دیگران از استشمام آن لذت ببرند، همچنین از پخش شدن بوی بد بدن برای مثال به هنگام تعریق جلوگیری کنند. اما عطرها می‌توانند برای اهداف دیگری به جز بوی خوشایند نیز مورد استفاده قرار گیرند.

  2. خودبیانگری

    عطر می‌تواند یک شکل از خودبیانگری باشد و به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق بو‎ ها، شخصیت، سبک و خصوصیات خود را بیان کنند. این امر می‌تواند تصویر شخصی را تقویت کرده و در توسعه هویت منحصر به فردش کمک کند. این مسئله در روانشناسی عطرها موضوع حائز اهمیتی محسوب می‌شود.

  3. افزایش اعتماد به نفس

    استفاده از یک عطر که با روحیات شخصی هماهنگ است، می‌تواند اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد. بوی خوشایند می‌تواند فرد را جذاب‌تر نشان داده که منجر به افزایش اعتماد به نفس و ارزش شخصی می‌شود. این یکی از مهمترین فواید استفاده از عطر و ادکلن محسوب می‌شود!

  4. بهبود خلق و خو

    برخی از بوها توانایی ترغیب به احساسات خاص و بهبود خلق و خو را دارند. انتخاب یک عطر مناسب می‌تواند به ایجاد یک محیط مثبت و مفرح کمک کند که بهبود کلی روحی را فراهم می‌کند و در رشد شخصی تأثیرگذار است. برای مثال عطر گل رز (عطر ۱۹۸۸ این نت را دارد) یا رایحۀ اکالیپتوس در کنترل خشم و ایجاد حس آرامش بسیار زبانزد هستند. برخی رایحه‌ها به کاهش استرس کمک می‌کنند و دسته ای دیگر حس نشاط و شادی را به شما هدیه می‌دهند. عطرها تنها یک رایحه نیستند؛ آنها شامل نت‌ها و لایه‌هایی از چندین بو می‌شوند که می‌توانند بهبود خلق و خوی ما را سرعت دهند، ما را آرام کنند و حتی در کاهش سردرد نیز کمک کنند.

  5. تقویت حافظه و ارتباط

    عطرها ارتباط قوی‌ای با حافظه دارند و می‌توانند خاطرات و احساسات گذشته را برانگیزانند. با استفاده از یک عطر مرتبط با خاطرات مثبت یا رویدادهای مهم، افراد می‌توانند به آن احساسات دست یافته و از طریق تأمل و یادآوری خاطرات، رشد شخصی را تقویت کنند.

    همه ما می‌دانیم چقدر هیجان زده می‌شویم وقتی که علاقهٔ عاطفی‌مان نزدیک می‌شود و می‌توانیم بوی او را حس کنیم، و این به این خاطر است که حس بو یکی از بخش‌های اصلی جذابیت است. بو به تنهایی می‌تواند شما را به سمت کسی بکشاند که ممکن است در اولین دیدارتان به او توجهی نداشته بودید.

  6. آروماتراپی یا رایحه درمانی

    عطرهای طبیعی حاوی روغن‌های اساسی می‌توانند تأثیرات درمانی بر روی ذهن، بدن و روح داشته باشند. برخی از بوها مانند بوی اسطوخودوس برای آرامش و بوی مرکبات برای انرژی، می‌توانند با ایجاد تعادل، آرامش یا بازسازی، در رشد شخصی و کیفیت زندگی کمک کنند.

  7. افزایش جذابیت جنسی

    علاوه بر این، رایحه‌ها می‌توانند نگرش مردم نسبت به تصویر جسمی شما را تغییر دهند. به شما بانوان پیشنهاد می‌کنیم، از بوهای گلی یا تند و تیز استفاده کنید تا مقداری سبک‌تر از وزن اصلی خود بنظر بیایید! اگر می‌خواهید پنج سال جوان‌تر به نظر برسید، از بوی گریپ فروت استفاده کنید. عطر هانیبال (Hannibal) حرف ما را تصدیق می‌کند!

  8. درمان بی‌خوابی با عطر

    رایحه‌ها می‌توانند اتفاقات جالبی رقم بزنند. آیا می‌خواهید خوابی آرام داشته باشید؟ قبل از خواب، در فضا اندکی عطر اسطوخودوس بپاشید و درمان بی‌خوابی خود را به عطرها بسپارید. حل مشکل خواب بد یکی دیگر از فواید استفاده از عطر محسوب می‌شود.
    چرا عطر اوردوز (Overdose) را امتحان نمی‌کنید؟!

  9. درمان سردرد با عطر

    درمان درد سر یکی دیگر از فواید استفاده از عطر محسوب می‌شود! برخلاف باور عمومی که همیشه عطر به عنوان یکی از عوامل سردرد تلقی می‎‌‎گردد، عطرها ممکن است در کاهش سردردها و تسکین آنها مفید باشند. برخی از عطرهای خاص، از جمله عطرهای گیاهان دارویی و روغن‌های اسانسی، خواص آرامش‌بخش و تسکینی دارند که می‌توانند به کاهش سردردها کمک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد که در آن ۵۰ نفر شرکت‌کننده با مشکل میگرن به بوی روغن اسطوخودوس در زمان شروع سردرد تماس داده شدند. نتایج نشان داد که از بین ۱۲۹ نفر، ۹۲ نفر به شکلی مثبت به روغن اسطوخودوس واکنش نشان دادند. همچنین، سردردهایی که توسط حساسیت به وجود می‌آیند نیز می‌توانند به بهترین‌نحو و با استفاده از روغن اسطوخودوس درمان شوند. شما می‌توانید از روش تنفسی استفاده کنید یا روغن اسطوخودوس را در شروع سردرد روی پیشانی یا پشت گردن خود بمالید.

    به دلیل ویژگی‌های ضد التهابی و تسکینی خود، روغن رزماری برای درمان سردرد و مشکلات عروقی استفاده می‌شود. مشابه روغن اسطوخودوس، این روغن اثر آرامبخشی دارد که در کاهش سردرد ناشی از استرس و اضطراب کمک می‌کند.
    روغن نعناع تأثیر خنک‌کننده‌ای داشته و قابلیت تحریک جریان خون و مهار انقباض عضلات را دارد که هنگام استفاده روی پیشانی اثر می‌گذارد. نعناع یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که برای مصارف دارویی استفاده می‌شود و همچنین بوی خوبی دارد. طبق مطالعات، از ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد از این گیاه استفاده می‌شده است. این روغن عملکرد یک مسکن و ملایم کننده عضلات را دارد که سردردهای ناشی از تنش را آرامش می‌بخشد. این یک روش آسان، سنتی و با هزینه کم برای تسکین سردرد است. با این حال، قبل از خواب این روغن را روی پیشانی استفاده نکنید زیرا به دلیل اثر انرژی‌بخش اش، ممکن است در خوابتان اختلال ایجاد کند.

  10. تکمیل کردن استایل شخصی‌تان

    عطر شما به همان اندازه مهم است که لباس یا کفش شما است. یادگیری نحوه تطبیق عطر خود با لباس‌هایتان یک هنر است که بسیاری نمی‌توانند آن‌را درست انجام دهند. لباس‌های زیبایی که پول خود را در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، لایق یک رایحۀ عالی هستند. شما باید بدانید که با هر تیپی از چه عطری استفاده کنید. عطر شما نباید تنها سبک شما را کامل کند، بلکه باید تکمیل کنندۀ مواد تشکیل‌دهندۀ لباستان نیز باشند. به عنوان مثال، ژاسمین و خیار با پارچۀ لینن مطابقتی کامل دارند. عطرها همچنین می‌توانند برای سازگاری با محیط یا تنظیم اجتماعی خاصی استفاده شوند. به عنوان مثال، یک رویداد رسمی ممکن است نیاز به عطری متفاوت از یک سفر غیر رسمی داشته باشد. اکثر افرادی که عطر را دوست دارند، عطرهای مختلفی برای روزمره یا در محل کار، عطرهای ویژه برای قرار ملاقات‌ها یا شب‌های خارج و شاید عطر دیگری که فقط در مناسبت‌های ویژه استفاده می‌کنند، خواهند داشت. قوانین تنظیم شده‌ای وجود ندارد(!) اما اینکه تا این حد به جزئیات استایلتان اهمیت دهید زیبا نیست؟ بله، به همین سادگی، اهمیت به استایل شخصی، یکی از فواید استفاده از عطر و ادکلن محسوب می‌شود.

مهم است به یاد داشته باشید که رشد شخصی و بهبود کیفیت زندگی یک سفر پیچیده و فردی است و قاعدتاً عطر باید به عنوان عامل تکمیلی و نه فقط عامل اصلی در نظر گرفته شود.

عطر طبیعی بهتر است یا عطر شیمیایی؟

عطر طبیعی یا عطر شیمیایی؟

چرا از عطرهای طبیعی استفاده می‌شود و فرق عطر طبیعی با عطر شیمیایی یا مصنوعی چیست؟ استفاده از عطرهای طبیعی به دلایل متعددی ترجیح داده می‌شود. در ادامه تفاوت‌های اصلی بین عطرهای طبیعی و مصنوعی را بررسی خواهیم کرد:

۱. مواد تشکیل‌دهنده: عطرهای طبیعی از منابع گیاهی مانند گل‌ها، گیاهان دارویی، ادویه‌جات و رزین‌ها ساخته می‌شوند. از روغن‌های اسانسی طبیعی و عصاره‌های مشتق شده از این مواد گیاهی استفاده می‌شود. از سوی دیگر، عطرهای مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی ساخته می‌شوند که از رایحه‌هایی که در طبیعت وجود دارند تقلید می‌کنند.

۲. ملاحظات بهداشتی: عطرهای طبیعی به طور کلی از نظر بهداشتی ایمن‌تر از عطرهای مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند. عطرهای مصنوعی معمولاً شامل مواد شیمیایی مضری مانند فتالات، پارابن‌ها و مشتقات مصنوعی موسک هستند که ممکن است پوست و سیستم تنفسی را تحریک کنند. عطرهای طبیعی که از مواد طبیعی تهیه می‌شوند، به طور معمول کمتر واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت را ایجاد خواهند کرد.

۳. پیچیدگی بویایی: عطرهای طبیعی به دلیل ترکیبات پیچیده روغن‌های اسانسی و عصاره‌های گیاهی، دارای بوی غنی و پیچیده‌ای هستند. تغییرات طبیعی در مواد گیاهی باعث ایجاد بویی منحصر به فرد و متنوع می‌شوند. در مقابل می‎توان مشاهده کرد، عطرهای مصنوعی گاهی اوقات بویی تصنعی دارند که از عمق و پیچیدگی عطرهای طبیعی خبری نیست.

۴. تأثیر بر محیط زیست: عطرهای طبیعی اثرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به عطرهای مصنوعی دارند. تولید عطرهای مصنوعی با استفاده از مواد شیمیایی مشتق شده از نفت یکی از عوامل آلوده‌سازی طبیعت قلمداد می شود. عطرهای طبیعی که از منابع گیاهی قابل تجدید استفاده می‌کنند، به طور کلی پایدارتر و سازگارتر با محیط زیست هستند.

۵. فواید آروماتراپی: ترکیبات آروماتیک طبیعی در روغن‌های اسانسی در جهت درمان‌های سنتی مانند آروماتراپی یا رایحه‌درمانی به دلیل خواص درمانی خود استفاده می‌شوند. آنها می‌توانند بر روی خلق و خو، هیجانات و کلیت روح تأثیر مثبتی داشته باشند. پیش تر در مورد فواید آروماتراپی مفصل توضیح دادیم که از بزرگترین فواید استفاده از عطر به‌حساب می‌آید.

۶. فردیت و منحصربه‌فردی: عطرهای طبیعی به افراد امکان می‌دهند تا فردیت و منحصربه‌فردی خود را بپذیرند. هر ترکیب عطر طبیعی به دلیل تغییرات در مواد گیاهی ممکن است کمی متفاوت باشد، که این انتخاب بوی شخصی و خاصی را بوجود می‌آورد.

مهم است به‌خاطر داشته باشید که هر عطر مصنوعی مضر نیست و همه عطرهای طبیعی کاملاً بی‌خطر نیستند. مهم است که برندهای قابل اعتمادی را انتخاب کنید که در فرآیند تهیه و ترکیب عطرها اولویت ایمنی و شفافیت را داشته باشند و در ازای فواید استفاده از عطر به آن صورت ضرری متحمل نشوید.

جمع‌بندی

عطر تأثیر بزرگی بر حالت های روانی و فیزیولوژیکی مانند خلق و خو، اعتماد به نفس و سطح انرژی دارد که همگی در عوامل مختلف رشد شخصی از جمله رفتار، نگرش، اقدامات و یادگیری مهارت‌های جدید که تأثیر بر کلیت سلامت و کیفیت زندگی دارند، نقش مهمی ایفا می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم فواید استفاده از عطر و ادکلن را به شکل کاملی توضیح دهیم. اگر شما هم به این جزئیات اهمیت می‌دهید باید به‌خاطر داشته باشید که خرید عطر اصل و با‌کیفیت نشان از احترام شما به سبک و کیفیت زندگی‌تان است.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظر خود را ارسال کنید