این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

نحوه درست نگهداری عطر و ادکلن: ۱۰ ترفند کلیدی!

زمان مطالعه مقاله 5 دقیقه
تاریخ انتشار ۲۰ تیر ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که بعضی از افراد عطر یا ادکلن گرانی را خریداری نموده‌اند اما به دلیل عدم‌ آگاهی نسبت به مراقبت صحیح از آن، بعد از مدت کوتاهی، عطر کیفیت و بوی خود را از دست می‌دهد و تقریبا غیر قابل استفاده می‌شود. بنابراین اگر به خرید عطر و ادکلن علاقه دارید یا به زودی قصد خرید عطری را دارید، حتماً قبل از خرید با روش صحیح مراقبت از عطرها آشنا شوید.

برای مثال یکی از روش های مراقبت از عطر، نگهداری آن در فضای تاریک و خشک مانند درون کمد لباس است.‌ بنابراین می‌توان گفت یکی از مسائل مهم و اساسی در مورد عطر و ادکلن، شیوه نگهداری صحیح از آن‌ها و افزایش طول عمر عطر و ادکلن است‌. به همین دلیل ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با روش‌های صحیح نگهداری عطر آشنا کنیم.

عوامل افت کیفیت عطر

در این بخش می‌خواهیم عوامل مؤثر در افت کیفیت عطر را مورد بررسی قرار دهیم. از این‌رو اگر می‌خواهید پاسخ سؤالات خود در مورد اینکه چرا کیفیت عطرم پایین آمده؟ یا آگاهی از ساختار عطرها به منظور حفظ کیفیت عطر و همچنین سایر سؤالاتی در مورد روش‌های نگهداری از عطر پیدا کنید مطالب ارائه شده در این بخش را حتماً مطالعه نمایید.

یکی از عوامل طبیعی که باعث افت کیفیت عطرها می‌شود نگهداری از عطر برای مدت زمان طولانی است. زیرا با گذشت زمان برخی مواد داخل عطرها اکسید شده و در نتیجه تغییر رنگ و بو می‌دهند. بنابراین به مرور زمان از کیفیت و مرغوبیت آن‌ها به طور طبیعی کاسته خواهد شد.

علاوه بر مطلب بالا عوامل متعدد دیگری نیز در افت کیفیت عطرها تأثیرگذار است. از جمله این عوامل می‌توان به نگهداری عطر در قفسه‌های حمام و میز توالت، قرار دادن در معرض نور و دمای بالا و نیز هوای مرطوب اشاره کرد.

عوامل ذکر شدۀ بالا در مجموع می‌تواند باعث فاسد شدن عطر شود و استفاده از آن را غیرممکن کند.

روش‌های نگهداری از عطر و ادکلن

برای اینکه بتوانید از عطرهای خود به شیوه صحیح نگهداری کنید باید با روش‌های مراقبت و نیز افزایش طول عمر عطر و ادکلن آشنا شوید. در این‌جا به چند مورد از روش‌های نگهداری از ادکلن و عطر اشاره شده است.

نگهداری عطر در فضای مناسب

۱- نگهداری ادکلن در جعبه مخصوص خود

یکی از روش‌های آسان جهت مراقبت صحیح از عطر و ادکلن، نگهداری آن‌ها در جعبه‌ی مخصوص خودشان است. خیلی از افراد هنگامی که عطر و ادکلن مورد نظر خود را از بوتیک‌های مخصوص عطر و ادکلن خریداری می­کنند بلافاصله بعد از اولین مصرف، جعبه‌ی بیرونی آن را دور می‌اندازند، غافل از آن‌که این جعبه مخصوص نگهداری ادکلن است و آن را در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی مصون نگه می‌دارد.‌ پس همواره سعی کنید عطرهایی را خریداری نمایید که دارای جعبه و قاب مخصوص هستند. نگهداری از عطر و ادکلن در جعبه اصلی خود باعث افزایش طول عمر عطر و ادکلن می‌شود. برندهای معتبر عطر و ادکلن مانند فروشگاه عطر آلفا مونته دارای جعبه‌های مقاومی هستند که به منظور نگهداری عطر طراحی شده‌اند.

۲- نگهداری از عطرها در قفسه‌های پایین

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از عطرها، نگهداری آن‌ها در قفسه‌های پایینی کمد است. ممکن است از خود بپرسید که این کار چه فایده‌ای دارد؟ اگر کمی دقت داشته باشید متوجه خواهید شد که همواره اشیایی که در قفسه‌های بالایی کمدها گذاشته می‌شوند احتمال سقوط بیشتری دارند. از آن‌جا که عطرها در شیشه‌های شکستنی نگهداری می‌شوند در صورت سقوط، احتمال شکستن آن‌ها زیاد است. از این‌رو تا حد امکان سعی کنید آن‌ها را در قفسه‌های پایین‌تر قرار دهید.

۳- اطمینان از بسته شدن درب بطری عطر بعد از استفاده

گاهی افراد با عجله از شیشه‌‌های عطر استفاده می‌کنند و فراموش می‌کنند که درب آن‌ها را محکم ببندند. در این صورت ممکن است که شیشه عطر سرازیر شده و عطر درون آن به مرور خالی شود یا اینکه اکسیژن به عطر درون شیشه برسد که این امر نیز باعث تبخیر آن خواهد شد. به همین دلیل است که برخی از تولیدکنندگان شیشه عطر از اتومایزرهای بالونی در گردن بطری عطر استفاده می‌کنند. اتومایزرها اگر چه به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند اما از این جهت در افزایش طول عمر مفید عطر و ادکلن مؤثر هستند. زیرا باز گذاشتن در شیشه عطر، باعث بر هم خوردن تعادل ترکیبات عطر شده و عملیات تبخیر را کاتالیز می‌کند. بنابراین رعایت این نکته به خصوص در مورد عطرهایی که در کیف همراه، نگهداری می‌شوند ضروری است زیرا ممکن است محتویات درون شیشه عطر داخل کیف ریخته‌ و باعث صدمات جبران‌ناپذیری شود.

۴- خودداری از تکان دادن شیشه عطر

بعضی از افراد عادت دارند هنگام استفاده از عطر ابتدا آن را تکان دهند سپس عطر را بر روی لباس خود اسپری کنند. اگر چه این‌کار باعث می‌شود رایحه عطر برای مدت کوتاهی بیشتر شود ولی در دراز مدت باعث افت کیفیت عطر می‌شود. در واقع به هم زدن شیشه عطر، شبیه به اکسیژن عمل می‌کند و باعث اکسیداسیون ناخواستۀ عطر خواهد شد. زیرا بیشتر عطرها ترکیبی از پیوندهای شیمیایی ظریف و پیچیده هستند که به راحتی شکست می‌خورند. پس با تکان دادن عطر، ترکیبات عطر بهم خورده و در نهایت باعث افت کیفیت عطر درون آن می‌شود.

۵- دمای مناسب نگهداری عطر

یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد شرایط مساعد برای نگهداری از عطر، ثابت بودن دمای نگهداری عطر است. علاوه بر شرایط دمایی ثابت، خنک و خشک بودن فضا نیز تأثیر دارد. زیرا همان طور که در بالا گفته شد دماهای بالا ترکیبات عطرها را بر هم زده و باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی در ترکیبات آن‌ها می‌شود.

یکی از اشتباهات رایجی که برخی از افراد برای نگهداری از ادکلن انجام می‌دهند، نگهداری عطر در حمام و رختکن است. از آن‌جا که حمام رطوبت بالایی دارد، باعث افت کیفیت و کاهش مرغوبیت عطر می‌شود. بنابراین همواره سعی کنید عطرهای خود را در مکان‌هایی نگهداری کنید که به دور از گرما، رطوبت باشند. تغییرات دمایی عطر همچنین باعث تغییر در رنگ و بوی آن‌ها خواهد شد که در نهایت منجر به فاسد شدن آن می‌شود. از این‌رو همواره عطرهای خود را از نظر تغییر رنگ بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه تغییر رنگ کوچک در آن‌ها، فوراً آن را به مکان مناسب انتقال دهید.

۶- نگهداری ادکلن در مکانی بدون نور و تاریک

از شرایط محیطی مناسب و ایده‌آل برای افزایش طول عمر عطر و ادکلن، نگهداری آن‌ها در مکان‌های تاریک و بدون نور است. زیرا اجزای تشکیل دهنده عطر، ترکیباتی دارند که در هنگام‌ قرار گرفتن در برابر نور دچار واکنش شده و در نتیجه رایحه آن ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین نگهداری آن‌ها در داخل کمدهای تاریک بهترین روش محافظت از آن‌ها در برابر نور است. توجه به این مسئله یکی از مهمترین نکات نگهداری عطر و ادکلن محسوب می‌شود.

۷- نگهداری عمودی عطر

شاید فکر کنید که این مورد نیازی به ذکر شدن هم نداشت اما بسیاری از افراد بی‌توجه از کنار آن می‌گذرند! شیشه‌های عطر را در وضعیت عمودی نگهداری کنید. این اقدام از نشت کردن عطر جلوگیری کرده و به کاهش تماس بین عطر و درپوش یا سدیم شیشه (و جلوگیری از تبخیر) کمک می‌کند.

۸- حمل و نقل عطرها در ظرف دربسته

بسیاری از افراد در هنگام سفر نیز عطرشان را با خود می‌برند. بنابراین آن‌ها باید از قبل، عطر را به صورت مناسب بسته‌بندی کرده و در ظرفی دربسته قرار دهند. زیرا در طول سفر ممکن است عطر دچار تکان‌های شدیدی شود از این‌رو لازم است آن‌ها را ابتدا در جعبه اصلی خود قرار داده سپس در مکانی امن و محکم جاسازی کنند. این ظرف نگهداری عطر هر چقدر مات‌تر و رنگ‌ آن تیره‌تر باشد بهتر است.

۹- توجه به تاریخ تولید و مصرف عطر

هنگامی که قصد خرید ادکلن یا عطری را دارید، ابتدا باید به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه کرده سپس در صورت داشتن تاریخ مصرف برای مدت مناسب، اقدام به خرید آن کنید. گاهی اوقات افراد عطری را بدون توجه به تاریخ انقضای آن خریداری کرده و برای مدت زمان طولانی نگه می‌دارند. آن‌گاه که به سراغ عطر می‌روند متوجه می‌شوند که عطر کیفیت و رایحه اولیه را ندارد که این به دلیل تمام شدن تاریخ مصرف آن است. عطرهای تاریخ مصرف گذشته معمولاً بوی بسیار ضعیفی دارند یا به کلی بوی آن‌ها از بین رفته است.

۱۰- تمیز کردم مداوم اپلیکاتور یا رول سر شیشه عطر

یکی دیگر از نکات مهم‌ در مورد نگهداری از ادکلن،‌ حفظ پاکیزگی رول‌های سر شیشه عطر است. از آن‌جا که این وسیله‌ها به طور مستقیم با پوست و محیط در تماس هستند همواره در معرض آلودگی قرار دارند.‌ بنابراین بهتر است که بعد از هر بار استفاده، آن‌ها را ضد عفونی کرد.‌ یک اشتباه بزرگی که بعضی افراد در هنگام استفاده از عطر انجام‌ می‌دهند این است که سر اسپر‌ی‌ عطر را باز کرده و مستقیم از آن مصرف می‌کنند. این کار علاوه بر آلودگی عطر باعث می‌شود که عطر در مجاورت با اکسیژن قرار گرفته و با آن وارد واکنش شود.

بهترین محل نگهداری عطر

محل نگه داشتن عطر و ادکلن

همان طور که در بالا اشاره شد، بهترین محل برای نگهداری ادکلن و عطر، جاهای تاریک و کم نور است. چنین‌ جاهایی معمولاً در قفسه‌‌های پایینی کمدها داخل یک جعبه یا چمدان است. عطرها همچنین نسبت به تغییرات دمایی و تکان های شدید حساس هستند از این‌رو تا جایی که ممکن است باید آن‌ها را کمتر جابجا کرد. به طور کلی برای نگهداری از عطر باید یک محیط خشک و خنک را انتخاب کرد تا اجزای تشکیل دهنده عطر دچار واکنش‌های شیمیایی نشوند. بنابراین رعایت اصول صحیح روش‌های مراقبت از عطر، در جلوگیری از فاسد شدن عطر مؤثر است.

سؤالات رایج نگهداری ادکلن و عطر

علاقه‌مندان به خرید و نگهداری ادکلن با مطالعه مقاله‌های مختلف در این مورد، روش‌های نگهداری از عطر و ادکلن را فرا خواهند گرفت که منجر به نگهداری طولانی عطر خواهد شد. با این وجود باز هم‌ ممکن است در ذهن مخاطبان سؤالاتی به وجود آید که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

آیا عطر تاریخ انقضا دارد؟

یک سؤالی که ممکن است در ذهن مخاطبان این مقاله پیش آید این است که آیا عطرها تاریخ انقضا دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همه‌ی انواع محصولات بهداشتی و آرایشی دارای تاریخ مصرف هستند. در مورد عطرها و ادکلن‌ها نیز تاریخ مصرف از اهمیت زیادی برخوردار است. تاریخ مصرف عطر و ادکلن بر کیفیت و میزان انتشار رایحه آن بسیار تأثیرگذار است.

آیا امکان نگهداری عطر برای مدت زمان طولانی وجود دارد؟

سؤال دیگری که ممکن است ذهن مخاطبان را درگیر کند این است که آیا می‌توانند عطر دلخواه خود را برای چندین سال نگهداری کنند؟ در پاسخ به این سؤال نیز باید گفت که نت بعضی از عطرها در طی زمان ضعیف شده یا به کلی از بین می‌رود. همان‌طور که در جواب سؤال بالا گفته شد عطرها دارای تاریخ مصرف هستند و نگهداری  بیش از زمان انقضای آن‌ها کاری بیهوده است. پس سعی کنید همواره همان مقدار عطری را خریداری کنید که در مدت زمان انقضای آن قابل مصرف باشد.

آیا عطر نسبت به گرما حساس است؟

بله، عطرها به دلیل این‌که‌ از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده‌اند مانند هر ماده شیمیایی دیگری نسبت به عوامل محیطی مانند نور، گرما، سرما و … واکنش نشان می‌دهند. این حرف به معنای نگهداری عطر در یخچال نیست بلکه می‌توان در دمای معمولی اتاق نیز شرایط نگهداری عطر را فراهم کرد. به طور کلی اگر دمای اتاق متعادل و یکنواخت باشد امکان نگهداری عطر در آن‌جا وجود دارد.

علت تغییر رنگ عطرها چیست؟

گاهی برخی افراد مشاهده می‌کنند که ادکلن یا عطرشان دچار تغییر رنگ شده است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مولکول‌های تشکیل دهنده عطر به دلیل هم‌زیستی با مولکول‌های محیط درون شیشه، واکنش نشان می‌دهند. این مورد در مورد مولکول‌های سطح بالایی عطر به دلیل فرار بودن بیشتر است. این فرآیند باعث تغییر رنگ عطر می شود.

آیا شلف لایف در محفظه نگهداری عطر بر روی کیفیت آن تأثیر دارد؟

به طور قطع نمی‌توان گفت این موضوع صحت دارد اما ممکن است تا حدودی تأثیر داشته باشد. به عنوان مثال محفظه‌های آلومینیومی، حرارت را نسبت به سرامیک و شیشه بهتر از خود عبور می‌دهند. در این شرایط مولکول‌های گرم عطر بها‌نه‌ای برای تغییر رنگ پیدا می‌کنند.

آیا نگهداری ادکلن در جعبه اصلی تأثیری بر کیفیت آن دارد؟

همان طور که در بخش روش‌های نگهداری از عطرها گفته شد، جعبه‌ی اصلی عطر می‌تواند محافظ خوبی برای آن باشد. در واقع این روش جزو بهترین روش نگهداری عطر محسوب می‌شود. از این‌رو بعد از آن‌که عطر را برای اولین بار از درون‌ جعبه‌ی آن باز کردید به هیچ وجه آن را دور نیندازید.‌ زیرا این جعبه حکم‌ جعبه جادویی برای عطر شما را دارد و نگهداری عطر در داخل آن باعث افزایش طول عمر عطر و ادکلن و نگهداری بیشتر آن می‌شود.

جمع ­بندی

عطر و ادکلن از ترکیب مولکول‌ها و مواد شیمیایی ساخته شده‌اند و جزو محصولات آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شوند. از آن‌جا که این نوع محصولات با سلامت انسان‌ها رابطه مستقیم دارد بنابراین رعایت شیوه‌های صحیح نگهداری از آن‌ها واجب است.‌ ما در این مقاله سعی کردیم‌ چندین مورد از مهم‌ترین روش‌های نگهداری از عطر را برای شما شرح دهیم که از بهترین و آسان‌ترین آن‌ها، نگهداری ادکلن یا عطر در داخل جعبه‌ی اصلی خود، مکان‌های خشک، کم نور یا تاریک است.

در پایان مقاله امیدواریم‌ مطالب ارائه شده برایتان مفید و ارزشمند بوده و در افزایش طول عمر عطر و ادکلن شما مؤثر واقع شود.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید