این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

تاثیر عطر بر کیفیت زندگی

زمان مطالعه مقاله دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تاثیر عطر و بوی رایحه  تاثیر بوی رایحه تا چه حد است؟ در این پست قصد داریم تا بر چگونگی اثر یک رایحه بر جذابیت، عشق، خواب آلودگی و غیره بپردازیم.
طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که قبل از خواب رایحه هایی با عطر گل را استشمام کرده اند، خوابی دل انگیز و بدون کابوس داشته اند.

نمی توان با قاطعیت گفت رایحه ها می توانند ۱۰۰% در روند و نوع خواب ما تاثیر گذار باشند. زیرا عموما خواب هایی که در طول شب می بینیم، خاطره ها، رویاها، وقایع مختلف و غیره است.

تاثیر عطر و بوی رایحه

عطر و رایحه ها چگونه در کیفیت زندگی تاثیر می گذارند؟

گیرنده های بویایی در انسان تقریبا عددی ۵ میلیونی را به خود اختصاص میدهند. ولی در مقابل آن، سگ ها در حدود ۲۰۰ میلیون گیرنده بویایی در بینی خود دارند. با وجود این اختلاف، هنوز هم رایحه ها قدرت زیادی در ایجاد تغیرات عصبی و ذهنی در انسان ها را دارند.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که ناگهان رایحه ای به مشامتان برسد و برایتان بسیار غریبه باشد ولی باز با غریبه بودن آن، دلهره ی شدیدی برای شما به وجود بیاورد. یا رایحه ای شما را به خاطره ای در دوران قدیم ببرد؟

در درون مغز ما دستگاهی به نام “لیمبیک” وجود دارد که از وظایف آن می توان به ثبت خاطرات اشاره کرد. این دستگاه توسط “دی ان ای(DNA)” های ما، رایحه هایی که بر روی اجداد ما تاثیر گذاشتند را ذخیره می کنند و نسل به نسل منتقل می کنند.

در قدیم حواس انسان تنها سپر دفاعی شان در برابر خطرات بودند. به قولی برای بقا، نیاز به ضبط یک سری اطلاعات داشتند و این تاثیر بوی رایحه در زندگی انسان های نخستین بود. امروزه به دلیل شرط نبودن بقا به آن صورت، بدن ما دیگر به میزان حساسیت گذشته نیست، ولی هنوز هم آن اطلاعات به ما هشدار میدهند.

بوها تقریبا بر هرچیزی تاثیر میگذارند. درد، لذت، غم، خنده، خستگی، شادابی، دلتنگی، خاطره و غیره. برای مثال بوی اسطوخودوس هورمون هایی را ترشح می کند که ما را خوشحال می کند، بوی گل رز هم باعث کاهش فشار خون می شود و نوعی اوکالیپتوس هوشیاری را بهبود می بخشد.

به طور مثال عطر های عطر ۱۹۸۸ آلفا مونته و عطر کروز(Cruz Perfume) از این دسته می باشند.

بویایی چگونه بر هزینه ها تأثیر می گذارد؟

بو می تواند در خرید و حتی در میزان خرج کردن تأثیر بگذارد. در مکان هایی که رایحه ای دلپذیر پخش شده است، میزان فروش مغازه دار یا خرید مشتری ها بالاتر می باشد. چرا که بوی رایحه خوش احساس آرامش بیشتری می دهد.

تاثیر بوی رایحه بر خواب

در آزمایش جالبی که بر مردان و زنان مختلف انجام شده است، نتیجه ی جالبی نیز به دست آمده است:

آزمایش به این صورت بود که عده ای تحت نظر دانشمندان، قبل از خواب یک گل و مقداری گوگرد را استشمام کردند و به خواب رفتند. بعد از بیدار شدن آنها و بررسی نتایج به این باور رسیدند که عموم افرادی که گل را استشمام کرده بودند، رویا و افرادی که گوگرد را بوییده بودند، کابوس دیده بودند.

تاثیر بوی رایحه بر استرس

اسطوخودوس ، وانیل ، قهوه و گل رز هر کدام می توانند کمک کنند. این رایحه ها در موارد مختلفی همانند عطر ها ،عودها و غیره وجود دارد که برند آلفا مونته(Alfa Monte) در عطر های مردانه و زنانه خود مانند عطر آلفا مونته ۱۹۸۸(Perfume Alfa Monte 1988) و کروز(Cruz Perfume) و بوناونتورا (Bonaventura Perfume) از آنها استفاه کرده است.

بر اساس گزارشی از دانشگاه مریلند، آزمایشات نشان داده است بوی اسطوخودوس می تواند در بی خوابی ، اضطراب ، استرس و درد بعد از عمل بسیار کمک کند.

محققان می گویند: شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد رایحه درمانی با اسطوخودوس می تواند باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی ، کیفیت خواب ، ارتقا آرامش و بالا بردن خلق و خو در افراد مبتلا به اختلالات خواب و افراد عصبی شود.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا ، بوی قهوه همچنین می تواند به یک اثر آرام بخش منجر شود. عطر کنتس آلفا مونته ( Countess Perfume ) رایحه قهوه قالبی دارد.

یک مطالعه در دانشگاه توبینگن در آلمان نشان می دهد که عطر وانیل اثر آرام بخشی دارد. عطر پراسپرو آلفا مونته ( Prospero Perfume ) رایحه وانیل خوش طعمی دارد.

در حالی که یک مطالعه در تایلند نشان داد بوی گلهای رز هم سرعت تنفس و هم فشار خون را کاهش می دهد. عطر مای کویین آلفا مونته ( my queen Perfume ) رایحه رز جادویی را به بانوان هدیه می دهد.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظر خود را ارسال کنید