این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

پتریکور چیست؟ معرفی ۵ عطر با بوی خاک باران خورده

زمان مطالعه مقاله 8 دقیقه
تاریخ انتشار ۱ خرداد ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

آیا تا به حال در یک روز ابری بیرون رفته‌اید و بوی خاک و باران را حس کرده‌اید؟ یا بعد از یک باران شدید متوجه شده‌اید که بوی خاصی در هوا وجود دارد؟ احساس بوی خاک در بینی بسیار لذتبخش است. این رایحه دلپذیر «پتریکور» نام دارد. این سنگ توسط کانی شناسان مشهور ایزابل جوی بیر و ریچارد توماس در سال ۱۹۶۴ ابداع شد. در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه پتریکور یعنی چه؟ و بوی خاک باران خورده چگونه تشکیل می شود و علت علاقه به بوی خاک صحبت می‌کنیم و به علاقه مندان این رایحۀ عطری شبیه به بوی خاک و باران معرفی خواهیم کرد.

تجربۀ عطر بوی خاک باران خورده...

پتریکور چیست؟

پتریکور (Petrichor) از واژه یونانی Petros به معنای سنگ و Ichor که به معنای مایع طلایی است که در رگ‌های خدایان جریان دارد، آمده است. پتریکور به ترکیب منحصر به فرد باران و خاک خشک گفته می شود که رایحۀ بسیار دلنشینی دارد و از آن با عطر نم خاک یاد می شود.

بوی خاک باران خورده نم دار

ابتدا بیاید در مورد بوی باران صحبت کنیم. شما اغلب می‌توانید با بیرون رفتن و بوییدن هوا متوجه شوید که باران می‌بارد. بوی شیرین و زنده‌ای که در هوا معلق است، «ازن» است. بارهای الکتریکی مانند بارهای ناشی از رعد و برق یا منابع دست ساز، مولکول‌های اکسیژن اتمسفر را به اتم‌های جداگانه تقسیم می‌کنند. این اتم‌های آزاد اکسیژن به سرعت با سایر مولکول‌های اکسیژن موجود در هوا ترکیب می‌شوند و ازن را تشکیل می‌دهند. مولکول‌های ازن از ارتفاعات بالاتر به سطح دماغه توسط باران به خاک منتقل می‌شوند تا پتریکور یا بوی خاک نم خورده را ایجاد کنند.

پتریکور یا همان بوی خاک و باران از روغن‌های گیاهی به دست می‌آید که در دوره‌های خشک، عمدتاً در برگ‌های گیاه، انباشته شده‌اند. روغن‌های ترشح شده در سنگفرش یا خاک ته‌نشین شده و با مخلوط شدن با باران آزاد می‌شوند. بوی پتریکور پس از دوره‌های طولانی خشکسالی قوی‌تر می‌شود زیرا مقدار روغن‌ها در دوره‌های زمانی طولانی انباشته شده‌اند. بوی پتریکور را خاکی و مشک‌دار توصیف کرده‌اند. قبل از اینکه دانشمندان استرالیایی بوی خاک نم زده را شناسایی کنند، در یک عطرسازی هندی استفاده می‌شد. رایحه را ماتی‌کا عطار یا عطر خاکی می‌نامیدند و از آن در روغن چوب صندل استفاده می‌کردند.

ژئوسمین (Geosmin) چیست؟

وقتی باران متوقف می‌شود، بوی نم در هوا می‌ماند. این بو بسیار قوی و خاکی است. این بو از موجوداتی به نام «ژئوسمین» می‌آید. Geosmin از یونان باستان است که «geo» به معنی زمین و «osme» به معنای بو میباشند. باکتری‌های گرم مثبت به نام اکتینومیست‌ها در خاک زندگی می‌کنند. وقتی باران نمی‌بارد، مولکول‌های موجود در هوا مواد حیوانی یا گیاهی در حال تجزیه خود را به سطوح معدنی یا رسی داخل خاک می‌چسبانند. اکتینومیست‌ها روی مواد در حال تجزیه کار می‌کنند و بوی نم خاک بعد از باران را تولید می‌کنند که با برخورد قطرات آب به زمین در هوا آزاد می‌شود.

بوی ژئوسمین یا عطر خاک نمناک و خاک نم دار می‌تواند توسط حیوانات و همچنین انسان تشخیص داده شود. در واقع، بسیاری از حیوانات به این مولکول حساس هستند اما انسان‌ها به ویژه احساسیت زیادی به آن دارند. حتی زمانی که فقط مقادیر کمی از ژئوسمین در هوا وجود دارد، انسان‌ها می‌توانند آن را بو کنند. بینی انسان آنقدر حساس است که می‌تواند بوی خاک و باران موجود در هوا را با کمتر از پنج قسمت در میلیارد (ppb) تشخیص دهد.

علت علمی تشکیل بوی نم خاک پس از باران

اما چگونه بوی خاک بارون خورده ایجاد می‌شود؟ دانشمندان از دهه ۱۹۶۰ می‌دانستند که ژئوسمین توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک، عمدتاً توسط باکتری‌هایی با نام علمی استرپتومیست ساخته می‌شود. این باکتری ترکیبی به نام ژئوسمین تولید می‌کند. اگرچه ژئوسمین می‌تواند برای برخی از گونه‌ها سمی باشد اما بعضی حشرات مانند دم فنری آن را با یک وعده غذایی مرتبط می‌دانند.

این باکتری بسیار رایج است و می‌تواند در مناطقی در سراسر جهان یافت شود که دلیل جهانی بودن این بوی شیرین پس از باران است. از آنجایی که باکتری‌ها در خاک مرطوب رشد می‌کنند اما پس از خشک شدن خاک، هاگ‌ها را آزاد خواهند کرد. بوی آن پس از بارانی که بعد از یک دوره خشکی رخ می‌دهد، شدیدتر است. اگرچه بعد از اکثر طوفان‌های بارانی تا حدودی متوجه آن خواهید شد.

معرفی پنج عطر با بوی نم خاک باران خورده (پتریکور)

پتریکور یعنی چه؟

در قسمت انتهایی این مقاله به معرفی پنج ادکلن با بوی نم خاک باران زده می پردازیم و به طرفداران این رایحه پیشنهاد می کنیم که حتما قبل از خرید عطر در مورد آن به خوبی اطلاعات کسب کنند.

Guerlain Apres L’Ondeعطر Guerlain Apres L’Onde با بوی خاک و باران

این عطر در سال ۱۹۰۶ توسط ژاک گرلن ساخته شده است. عطر Apres L’Onde جوهر خورشیدی است که پس از باران سنگین از میان ابرها ظاهر می‌شود و قطراتی که بر روی گیاهان ظریف قرار می‌گیرند را به تصویر می‌کشد. نت بادیان در بالای عطر به طور قابل توجهی برجسته است. در قلب عطر، با یک بوکه ظریف از گل‌های پودری مانند بنفشه، قرنفل و زنبق مواجهیم، که به طور ظریفی با وانیل عجین شده و یک رایحۀ استثنائی را خلق می کنند.

  • Demeter Petrichorادکلن Demeter Petrichor با رایحه خاک نم زده

دیمتر، مشهور به واقعی ساختن تجربه‌ها از طریق عطرهای خود، با Demeter Petrichor به بالاترین حد خود رسیده است. حالا می‌توانید همیشه و همه‌جا بوی آرامش‌بخش خاک نم خورده را به همراه داشته باشید. این عطر یک رایحۀ خیال بخش است که تازگی و خنکی را با خود دارد، در حالی که به مرور تبدیل به بوی جذاب یک پارک سبز پس از اولین باران تابستان می‌شود.

  • Floraiku In the Rainعطر Floraiku In the Rain با بوی خاک خیس باران خورده

عطر “در باران” یا In The Rain Perfume ساخته شده توسط Sarah Burri، عطری چوبی-گیاهی است که توانسته است لحظۀ خوشحالی قطره قطره های آب در هنگام بارش باران را در یک شب زیبای بیابانی به تصویر بکشد. این عطر قوی و جذاب است و یادآور بویی است که بعد از بارش شدید باران، محیطی سبز و رویایی را فرا می‌گیرد. “در باران” با برق‌زدایی برگاموت شروع می‌شود و در قلب خود دارای رایحه چوب صاف سدر است. در قسمت پایه، مشک چوبی و عنبر صندلی حاکمیت خود را اعلام می‌کنند.

  • Commodity Rainادکلن Floraiku In the Rain با بوی خاک نمناک

نمی‌توان از عطرهایی که مانند بوی باران هستند صحبت کرد بدون اینکه عطر Rain از برند Commodity را به لیست اضافه کنیم. این عطر آبی-گلی، خاطرات یک پیاده‌روی طولانی در یک ساحل بارانی را به تصویر می‌کشد و به قطرات باران اجازه می‌دهد تا منفی‌ها را بشویند و احساسات مثبت را الهام بخشند. عطر باران (Commodity Rain Perfume) دارای رایحه گلی ظریفی از گل آب نبات، فریزیا، نعنای لیمو و یاسمین است که با عنبر سفید درخشان و مشک آب ترکیب می‌شود. نت‌های سبز شبنمی در بالا و نت‌های چوبی صاف در پایه در یک پیوند طولانی با هم آغاز می‌شوند.

  • Marc Jacobs Rainادکلن Marc Jacobs Rain با بوی خاک مرطوب

مارک جیکوبز رین (Marc Jacobs Rain)، عطری گلی-آبی لذیذ است که بوی باران تازه تابستانی و گیاهان تر دمنده را به تصویر می‌کشد و برای بسیاری از افراد علاقه‌مند محبوب است.

این عطر توسط Laurent Le Guernec ساخته شده است و یک ترکیب تازه و آرام بخش است که جوهر تابستان را جشن می‌گیرد. Rain با بوی چمن تازه‌کنده‌ی مرطوب و بوی شیرین توت فرنگی و کلمنتین آغاز می‌شود. در قلب عطر، نت‌های آبی شبیه باران استوایی و مخلوط گلی از پاسیون فلاور، آفتابگردان و سفید سنجد حضور دارد. پایه عطر گرم و آرامش‌بخش است، که با حضور عنبر، خزه، چوب تیک و مشک، یک مسیر مسحورکننده ایجاد می‌کند.

خرید عطر با بوی خاک نم دار

عطر با بوی خاک خیس، عطر بوی باران و ادکلن با بوی خاک نام‌های دیگر این عطرها نیز به حساب می‌آید. سعی کنید اگر قصد خرید عطر با بوی خاک نم دار دارید حتما یکی از این پنج ادکلن را امتحان کنید.

در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله و بحث در مورد این رایحۀ جذاب لذت کافی را برده باشید.

اگر تجربۀ استفاده از عطرهایی نزدیک به بوی خاک باران زده را دارید خوشحال می شویم آن را در قسمت نظرات همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید