این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

شگفتی‌های حس بویایی!

زمان مطالعه مقاله دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یکی از بزرگترین قدرتهایی که ما انسانها به طور ناخوداگاه داریم تشخیص هزاران بوی متفاوت هست که میتوانیم تک تک آنها را به خاطر بسپاریم .

حافطه بویایی ما انسانها از بدو تولد ما شکل میگیرد و به گونه ای حافظه بویایی ما برای ثبت نوعی از خاطرات استفاده می شود و به راحتی می تواند با مرور رایحه‌ها و بوهای مختلف آنها را به عنوان یک خاطره بویایی خوب یا بد ثبت ‌کند.

شگفتی‌های حس بویایی!

حافظه بویایی ما میتواند عطرهایی را که مربوط به شخص یا اتفاق خاصی است را ثبت کند و در شرایط مختلف با یادآوری آنها حس مثبت یا منفی را به ما القا کند . این موضوع بر حس ما نسبت به بوهای متفاوت تأثیرگذار است. جالب است بدانید، حتی یکی از مواردی که نقش بسیار زیادی در انتخاب عطر و سلیقه عطری ما ایفا می‌کند، حافظه عطری مان است.

حس بویایی انسان چطور عمل میکند؟

یکی از مهمترین حس هایی که افراد از لحظه تولد از آن استفاده می کند حس بویایی است (برای تشخیص بوی مادر از سایر افرادی که در اطراف ما هستند) یکی از هر پنجاه ژن انسان مربوط به حس بویایی می‌شود.

این امکان با استفاده از بینی برای ما فرآهم شده است که بتوانیم هزاران بوی متفاوت را تشخیص دهیم .

نکته بسیار جالبی که می توان به آن اشاره کرد این است که اغلب بوها ترکیبی از بوهای اصلی هستند و یکی از انواع بوها در آن بیشتر است که باعث خاص شدن آن رایحه می گردد که ما برای بوییدن آن رایحه مولکول‌های هوا را از طریق سوراخ‌های بینی خود استشمام می کنید.

شگفتی‌های حس بویایی!

از نظر علمی می توان گفت ۹۵ درصد از حفره بینی تنها برای فیلتر کردن هوا قبل از ورود به ریه‌ها استفاده می‌شود. البته دربخش انتهایی بینی قسمتی وجود دارد، که عصب بویایی نامیده می‌شود که این عصب بویایی در واقع یک تکه بافت پوستی است و کلید حس بویایی ما به شمار می‌رود.

عصب بویاییدارای یک لایه از سلول‌های گیرنده بویایی است، در واقع یک سری نورون‌های بویایی که مثل جوانه‌های چشایی برای بینی عمل می کند. وقتی که مولکول‌های عطری به عصب بویایی ما در انتهای بینی برخورد می‌کند، در یک لایه مخاطی که عصب بویایی را پوشانده، گیر می‌کنند.

همزمان با پیوستن آن‌ها به سلول‌های گیرنده عصب بویایی، واکنش‌ها آغاز می‌شود و پیغام اش را از طریق عصب بویایی برای مغز می‌فرستد. نکته دیگری که وجود دارد، آن است، که ما از طریق اندازه و بزرگی عصب بویایی یک جانور، قادر به تشخیص قدرت حس بویایی او خواهیم بود.

حس بویایی، برای آنکه پیش از سایر حواس دیگر به کار گرفته می‌شود، یک مسیر مستقیم را تا قسمت‌های مختلفی از مغز طی می‌کند، به طوری که می‌تواند باعث بروز یک عکس‌العمل تند از ما شود. این حس به ما کمک می‌کند، خاطراتی را به یاد بیاوریم یا حتی آب دهانمان به خاطر استشمام رایحه یک نان راه بیفتد.

وجود حس بویایی برای ادامه حیات همه انسانها بسیار ضروری است ووجود آن اهمیت فراوانی برای زندگی ما دارد و نبود آن می تواند موجب به وجود آمدن دردسرهای فراوان برای زندگی ما باشد و حتی سایر حواس‌مان را نیز درگیر کند.

پس باید همواره به خاطر داشتن این حس خوب و شگفت‌انگیز، شکرگزار خدای بزرگ و مهربان باشیم.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید