- آقای توکلی
- بدون نظر
دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
مقالات ویژه
عطر کلاسیک چیست؟ لیست 10 عطر کلاسیک مشهور جهان!
فهرست مطالب
کلید ساخت عطرهای کلاسیک و نحوه کمک آنها به محصولات عطری از قبیل عطرهای باکیفیت بالا، صابون و برندهای آرایشی، در طول دههها چیست؟ طراحی عطرها، به خصوص عطرهای کلاسیک، کار آسانی نیست، اما عناصر ثابتی وجود دارد که عطرسازان ماهر در فرایند طراحی از آنها بهره میبرند. وقتی کسی کلمه “کلاسیک” را میشنود، چندین تصویر ممکن است به ذهنش برسد. برای برخی، این ممکن است تصاویری از یک لامبورگینی شیک یا مدل تی فورد را تداعی کند. برای دیگران، ممکن است لباس وینتیج دیور و برای برخی یک عطر مانند عطر شماره 5 شنل باشد؛ یک عطر کلاسیک!
یکی از ویژگیهایی که همه محصولاتی که به عنوان کلاسیک شناخته میشوند را تعریف میکند، شناخت جهانی مرتبط با آنهاست. این ویژگی، حس تازگی و نوآوری محصول را برقرار میکند؛ زیرا پیامی بیکلام از آشنایی و پذیرش به مصرفکننده منتقل میکند. در پایان، انسانها ناخودآگاه در جستجوی لذت حسی عطری هستند که با آن آشنا و راحت هستند. با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که به چه عطری کلاسیک گفته می شود؟ و ویژگیهای ادکلن کلاسیک مردانه و ادکلن کلاسیک زنانه چه تفاوتهایی دارد؟
تاریخچۀ عطر کلاسیک
“عطر میتواند به مردم کمک کند تا با خدایان ارتباط برقرار کنند.” حداقل این اعتقاد برخی از مصریان باستان است، که بر اساس نقشهای هیروگلیفی به 3000 سال قبل از میلاد بازمیگردد. این عطرهای قدیمی از بوهایی تشکیل شده بودند که از مواد گرانبها مانند یاسمین، روغن عود، زنبق و عسل تهیه میشدند. (این یک افسانه معروف است که حتی کلئوپاترا، بادهای عطرآگین را روی بادبانهای قایق خود مالیده بود تا مارک آنتونی قبل از ورود او، بویی از آن استشمام کند.) اگرچه دلایل ما برای استفاده از عطر تغییر کرده، اما آنچه که ما میپوشیم در طول قرون تکامل یافته است. اما این مصریان به چیزی پی برده بودند، زیرا برخی از نتهای مورد علاقهشان همچنان به پسند مردم خوش می آید. امروزه، عطرها هنوز هدف دارند که شکوه و عشق را در یک بطری به ثبت برسانند. داستانهای پشت این عطرها را بیاموزید – و در عین حال در تزئیناتی که در حال انجام آن هستید، کمی فضا را برای آنها ایجاد کنید.
عطر کلاسیک چیست؟
عطر کلاسیک به عطری گفته میشود که توانسته است آزمون زمان را پشت سر بگذارد و همچنان به عنوان یک عطر، بسیار قابل تحسین و مورد تقاضا باقی بماند. این نوع عطرها به طور معمول جذابیتی بدون وابستگی به زمان، کیفیت ساخت برجسته و یک کاریزمای متمایز دارند که در طول سالها تعداد زیادی طرفدار را به خود جلب کرده است. عطرها و ادکلن های کلاسیک به طور معمول یک میراث غنی محسوب شده، ترکیبی نمادین داشته و تأثیر قابل توجهی بر صنعت عطرسازی می گذارند. آنها به خاطر بلندپروازی، اعتدال و توانایی ایجاد هیجان و خاطرات، محبوب هستند.
توصیف الکساندرا مونه، عطرساز مشهور را از یک عطر کلاسیک خوب بخوانید:
زیبایی عطر در این است که بتواند یک رایحۀ خاص ایجاد کند و با آن خلق و خوی شما را دچار تغییر کند. یک عطر کلاسیک باید بتواند هم احساسات فردی که از آن استفاده میکند را تحت تاثیر قرار دهد و هم احساسات را ر فردی که آن را بو میکند برانگیزد! همچنین باید آن چیزی باشد که میخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و درباره آن صحبت کنید.
ویژگی های عطر کلاسیک:
چندین عامل به تبدیل شدن یک عطر به عطر Classic کمک میکند:
- جذابیت مجزا از زمان: عطر کلاسیک دارای کیفیتی است که عبور از روندها را طلب میکند و همچنان در طول نسلها مورد توجه و احترام قرار میگیرد. این عطرها دارای شخصیت و جذابیتی منحصر به فرد هستند که زمان را پشت سر میگذارند.
- کیفیت و آرایش: عطرهای کلاسیک با توجه دقیق به جزئیات و استفاده از مواد با کیفیت بالا ساخته میشوند. آنها نمایانگر هنر و مهارت عطرساز هستند و باعث ترکیبی تعادلیافته و اصولی میشوند.
- وضعیت نمادین: یک ادکلن کلاسیک معمولاً به دلیل شناخت و تأثیر گسترده خود در صنعت عطرسازی وضعیت نمادینی را به دست میآورد و از آن به مثابه لوکس، اشرافی و سلطنتی یاد میشود. شاید به همین دلیل است که شیشۀ عطر کلاسیک و بسته بندی اش قدری خاص و یونیک تر از مابقی عطرها طراحی می گردد.
- جذابیت گسترده: عطرهای کلاسیک دارای جذابیتی گسترده هستند و میتوانند توسط افراد گوناگون قدردانی شوند. آنها با افرادی از گروههای سنی و جنسیتهای مختلف و پیشینههای فرهنگی همرنگ میشوند که باعث محبوبیت و تحسین عمومی آنها میشوند.
- ارتباط عاطفی: این محصولات توانایی برانگیختن احساسات، خاطرات و ایجاد ارتباط شخصی با کاربر را دارند. آنها به بخشی از زندگی و داستان افراد تبدیل میشوند و اثری ماندگار را به جا میگذارند.
- محبوبیت پایدار: عطر و ادکلن Classic محبوبیت خود را در طول زمان حفظ میکند و همواره مشتاقان جدیدی را جذب میکند و تقاضای بالایی دارد و به عنوان یک محصول ثابت در دنیای عطرسازی و همچنین به عنوان الهام بخشی برای خلق و تفسیرات جدید عطر میشود.
- اهمیت فرهنگی و تاریخی: برخی از عطرهای کلاسیک اهمیت فرهنگی و تاریخی دارند و نماینده یک دوره، سبک یا جنبش هنری خاصی هستند. آنها به یک دورۀ زمانی خاص معنا می دهند و به تاریخچه عطرسازی کمک میکنند.
- اصل غافلگیری: بزرگترین مزیت عطرهای کلاسیک این است که تمام رایحه و نوتهای خود را به یکباره آزاد نمیکنند و این اصل غافلگیری برای کاربران بسیار جذاب است. همان طور که در مقاله انواع نت های عطر بیان کردیم، عطرها دارای سه نت مختلف هستند، نت آغازی که در اولین لحظات استفاده از عطر استشمام میشود، نت میانی که از حدود بیست دقیقه بعد از اولین پاف آغاز میشود و نت پایانی که حدود چهار ساعت بعد آغاز میشود و معمولا تا چند ساعت و یا روز ادامه دارد. این روند هرچند در برخی عطرهای مدرن هم وجود دارد اما در عطرهای کلاسیک قویتر است و غافلگیری آن بیشتر است مثلا در عطر Guerlain Chamade رایحۀ عطر با بوی رز آغاز میشود، با یاس ادامه مییابد و با بوی سنبل آرام می گیرد. فارغ از اینکه عطر کلاسیکی که انتخاب میکنیم عطر کلاسیک مردانه است یا عطر کلاسیک زنانه، این ویژگی باید در نتهای آن یافت شود.
به طور کلی، یک عطر کلاسیک کیفیت استثنایی، جذابیت بیزمان و تأثیری ماندگار در صنعت تولید عطر و افرادی که از آن استفاده میکنند، دارد.
عطر کلاسیک-مدرن چیست؟
عبارت “کلاسیک مدرن” بسیار در دنیای عطر و بو استفاده میشود، اما واقعا عطر کلاسیک-مدرن چیست؟
عطر کلاسیک مدرن در واقع به عطری اشاره دارد که در دورۀ خود تأثیر زیادی داشته و قسمتی از خاطرات بویایی افراد شده است، صفحهای معطر در داستان خودشان، شاید حتی چندین نسخه جدید با رایحههای مشتق شده از اصلی به وجود آورده باشد. برای تولد یک کلاسیک واقعی، واقعا به یک داستان پشتیبان نیاز داریم – یک تاریخچه که اعتماد را برانگیزد، در حالی که هنوز هم چیزی جدید برای گفتن داشته باشد.
لیست 10 عطر کلاسیک معروف جهان
در این بخش به معرفی ده عطر و ادکلن کلاسیک مشهور جهان میپردازیم:
شنل شماره 5
چرا شنل شماره 5؟ وقتی رایحهای پس از حدود صد سال، همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است، حتما دلیلی پشت آن است. از شکل بطری آن که اندی وارهول به آن ادای احترام کرد تا بوی رایحه کلاسیک آن، شنل شماره پنج همواره جزو محبوبترینها بوده است. تصور کنید ترکیبی خالص از زنبق پودری، وانیل گرم، چوب صندل و یاس در یک عطر چقدر نمادین است!
خرید عطر زنانه شنل شماره پنج، برای همه سنین توصیه نمیشود. قدمت و اصالت این عطر به گونهای است که بهتر است در سنین میانسالی به بعد از آن استفاده کنید تا همخوانی بهتری با سن و شخصیت شما داشته باشد.
شنل شماره 5، در اکثر نظرسنجیها، به عنوان بهترین عطر زنانه کلاسیک جهان شناخته شده است!
بایردو مجاو گوست
بایردو مجاو گوست یا «بیره دو مجاو گوست» یک عطر کلاسیک جدیدالورود است که با قدرتی مبهوتکننده وارد بازار شد که حضورش را برای مدت زیادی در بین عطرهای کلاسیک مشهور تضمین میکند. ترکیبی از ترشی و شیرینی در این محصول پیداست. استفاده از نت ساپودیلا یا چیکو در آغاز واقعا هیجانانگیز است. در نت میانی با مگنولیا، بنفشه و چوب صندل ادامه مییابد و نت پایانی تمام چوبی عنبر، سدر و مشک که شاید یکی از دلایل شهرت این عطر به ماندگارترین عطر کلاسیک جهان باشد.
هرمس تویلی د هرمس
رسیدیم به لاکچریترین عطر کلاسیک جهان! هرمس تویلی د هرمس (Hermès Twilly D’Hermes Eau De Parum) که به ترکیبات خاص و رازآلودش مشهور است. ترکیبی از زنجبیل، پرتقال و ترنج در نت آغازین به همراهی نتهای گل مریم، شکوفه پرتقال و یاسمین در نت میانی و نت پایانی چوبی وانیل و صندل که این عطر کلاسیک را در دسته عطرهای چوبی-گلی قرار میدهد.
استفاده از این عطر بازیگوش، در فصول بهار و پاییز توصیه میشود.
شنل کوکو مادمازل
برخلاف شنل شماره پنج که گفته بودیم برای خانمهای بالغ توصیه میشود، شنل کوکو مادمازل برای دختران جوان، پرانرژی و پرجنبوجوش توصیه میشود. این عطر کلاسیک، با رایحهای میوهای و گلی، انرژی و جسارت کوکو شانل جوان را تجسم میبخشد.
در نتهای ابتدایی و میانی تا چشم کار میکند میوه و گل ترکیب شده است! شکوفه پرتقال، پرتقال ماندارین، ترنج، رز، یاسمین (یاس)، میموزا و یلانگ یلانگ دو نت آغازین و میانی این محصول را تشکیل میدهند. در نت پایانی نیز ترکیباتی چوبی به کار رفته تا ماندگاری عطر را افزایش دهند.
کوکو مادمازل شنل را با لقب «فریبنده»ای که حواسها را به خود جمع میکند به یاد میآورند.
گرلن ال هیور بلو ادوپرفیوم
گرلن ال هیور بلو ادوپرفیوم، نمادینترین عطر برند گرلن است که دارای امضای بویایی خاص خود هستند و با عنوان Guerlinade نیز شناخته میشوند. این عطر در دسته عطرهای شرقی-گلی قرار میگیرد.
یکی از طراحان مشهور به نام «الکساندرا مونه» میگوید:
این عطر کلاسیک مورد علاقه من در تمام دوران است. مادربزرگ من آن را میپوشید (میزد) و من نیز دوست دارم گاهی اوقات از آن استفاده کنم تا احساس زیبایی و اعتماد به نفس داشته باشم.
اگر عاشق ترکیبات پیچیده هستید، حتما یکبار این محصول را تهیه کنید.
پرادا پارادوکس ادوپرفیوم
موارد کمی به اندازه پرادا، زیبایی و لطافت زنانه را به تصویر میکشند. در شیشه مثلثی پرادا، رایحه گلی و شاداب آن با رنگ و تزئینات خاصی حس خود را منتقل میکند.
استفاده از ترکیبات خوش بو و خوش طعم یاس و ترنج شما را با رایحهای پرانرژی مواجه میکند. پرادا پارادوکس شاید، شاید و شاید از این بابت اینگونه نامگذاری شده که در عین شیرینی و لطافت، پختگی خاصی را در نظر میآورد.
اگر به دنبال نام بهترین عطر شیرین کلاسیک جهان هستید، حتما پرادا پارادوکس ادوپرفیوم را به خاطر بسپارید.
مارک جاکوبز دیزی
بهترین عطر کلاسیک گلی جهان! لقبی که برازنده دیزاین و رایحه ادکلن مارک جاکوبز دیزی زنانه است.
از سال 2007 که این محصول طراحی شده، در هر گروه و دسته، نوجوانان، جوانان، میانسالان و افراد سالمند طرفداران بخصوص خود را داشته است. در نت ابتدایی این عطر، برگ بنفشه، توت فرنگی و گریپ فروت به کار رفته است. در نت میانی سه نت گلی گاردنیا، یاسمین و بنفشه عجین شدهاند و در نت پایانی با وانیل، چوب سفید و مشک مواجه میشوید.
له لابو سانتال 33
احتمالا شما نیز نام ادکلن له لابو سانتال 33 را شنیدهاید. این عطر که ماهیت اسپرت دارد و در سال 2011 توسط عطرساز مشهور، Frank Voelkl طراحی شده، به بهترین شکل ترکیبی از رایحههای اغواکنندۀ چوبی را ارائه داده است.
استفاده و ترکیبی از نتهای غیرمنتظره چرم، هل و پاپیروس به این عطر جذابیت فراوانی بخشیده است. همانطور که گفتیم این عطر ماهیتی اسپرت دارد اما به دلیل استفاده فراوان نتهای چوبی در آن، در بین آقایان محبوبیت ویژهتری پیدا کرده است.
تام فورد ابنه فیوم
تام فورد ابنه فیوم، ادکلنیست شرقی-چوبی که به تازگی، در سال 2021 توسط Rodrigo Flores-Roux طراحی گردید و لقب بهترین عطر کلاسیک دودی را به خود اختصاص داد.
نتهای ابتدایی عود، پالو سانتو، فلفل سیاه و برگ بنفشه هستند. رایحه میانی شامل چرم، لابدانیوم، روغن کاد، پاپیروس و رز بوده و نت های پایه را رزین، درخت آبنوس و چوب گوایاک تشکیل میدهند.
در حالیکه در معرفی این عطر به اسپرت بودن آن اشاره شده، اما پیشنهاد ما این است که فقط آقایان به دنبال این عطر بروند. این عطر و رایحههایش قویتر از آن هستند که به خوبی با شخصیت لطیف زنانه سازگاری داشته باشند. طبع این عطر به قدری تند و گرم و شیرین است که برخی آن را به آتش در دل تابستان تشبیه میکنند!
باکارات رژ 540
آخرین عطر کلاسیکی که قصد معرفی آن را داریم، میسون فرانسیس کورکجان باکارات رژ 540 است که بارها در این وبسایت در مورد آن صحبت کردیم و حتی در مقالهای مجزا به نقد و بررسی باکارات رژ پرداختیم.
پیشنهاد میکنیم اگر قصد تهیه این عطر پرطرفدار را دارید نقد و بررسی آن را به طور کامل بخوانید و سپس تصمیمگیری کنید.
قیمت عطر کلاسیک
قیمت عطر کلاسیک میتواند به عوامل مختلفی وابسته باشد، که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
- برند: عطرهای معروف و معتبر از برندهای مشهور معمولاً به دلیل شهرت و کیفیت درک شدهای که دارند، گرانتر هستند. برندهای لوکس و معتبر اغلب قیمت عطرهای کلاسیک خود را بالاتر از قیمت نرمال بازار تعیین می کنند.
- مواد تشکیلدهنده: کیفیت و کمیابی مواد استفاده شده در عطر میتواند بسیار بر قیمت آن تأثیر بگذارد. برخی از عطرهای کلاسیک ممکن است شامل مواد نادر یا گرانقیمتی مانند گلهای نادر، ادویهجات یا… باشند که باعث افزایش هزینۀ تولید و در نتیجه افزایش قیمت نهایی عطر کلاسیک میشوند.
- تولید و بستهبندی: فرآیند تولید و بستهبندی عطر کلاسیک میتواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. عطرهایی که با دقت و توجه به جزئیات در فرآیند تولید ساخته شدهاند، ممکن است هزینۀ تولید بالاتری داشته باشند که منجر به قیمت بالاتری میشود. علاوه بر این، بستهبندی های لوکس مانند شیشههای پیچیده یا طرحهای منحصربفرد نیز میتوانند بر هزینه نهایی بیافزایند.
- نسخههای محدود یا انحصاری: برخی از عطرهای کلاسیک ممکن است به عنوان نسخههای محدود یا ارائههای انحصاری عرضه شوند. این انتشارات ویژه به دلیل کمیابی و خاصیت قابل جمعآوریشان، معمولاً قیمتهای بسیار بالایی دارند.
- تقاضای بازار: تقاضای یک عطر خاص میتواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. اگر یک عطر بسیار مورد تقاضا باشد و محدودیت تأمین داشته باشد، قیمت آن به دلیل اصول عرضه و تقاضا ممکن است افزایش یابد.
مهم است بدانید که قیمتگذاری میتواند بین عطرهای مختلف، حتی در دسته عطرهای کلاسیک، به طور قابل توجهی متفاوت باشد. عوامل مذکور فقط برخی از نکات کلیدی هستند که میتوانند بر قیمت ادکلن کلاسیک تأثیر بگذارند.
خرید عطر کلاسیک
عطرها با تغییر و تطبیق دادن خود در طول سالیان تکامل می یابند اما این عطر کلاسیک است که همواره بر اصول خود ثابتقدم می ماند و در نهایت به عنوان یک نقطۀ ارجاع معرفی می شود. نیاز به ذکر نیست که یک عطر قدیمی به خودی خود کلاسیک تلقی نمی گردد و همچنین صرفا علاقه و استقبال مردم نیز باعث کلاسیک شدن یک عطر نمی شود.
در پایان این مقاله پیشنهاد می کنیم اگر تجربۀ خرید عطر کلاسیک (Classic) را دارید آن را با ما و کاربران این سایت به اشتراک بگذارید تا تجربه ما نیز از خرید ادکلن کلاسیک و عطر کلاسیک کاملتر باشد.