این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

فرهنگ و احساس بویایی عطر

زمان مطالعه مقاله 5 دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

معنی و مفهوم هر بو در جای جای این کره ی زمین با توجه به عوامل اجتماعی و فرهنگ و احساس بویایی آن کشور تفاوت دارد. یک بو که برای ما خوش و دل انگیز است، ممکن است برای دیگران مورد پسند نباشد، بویایی عطر انسان ها با هم تفاوت دارد. برای یافتن یک مثال احتیاج نیست خیلی دور برویم. در زندگی روزمره ی ما مثال های متعددی وجود دارد. برای بسیاری از خانم ها بوی اَسِتون خوب و دوست داشتنی است، در حالی که ممکن است همین بو برای مردان آزار دهنده باشد. بوی چسب، وارنیش، بویی که از انبارها یا زیرزمین ها به مشام می رسد، و هر بویی در زندگی ما به یک تجربه و عمل مرتبط است. برخورد بعدی ما با آن بو، دوباره همان خاطره و احساسات را برای ما یادآوری می کنند که ممکن است خوشایند یا ناخوشایند باشند.

فرهنگ و احساس بویایی

ارتباط بین سیستم بویایی و غشاء مغزی خیلی سریع است. چون انتقال بو به مغز توسط سیناپس ها انجام می شود، نه با تالاموس. به همین خاطر است که حس بویایی یک حس غریزی و خودجوش است. در حالی که بقیه حواس اینطور نیستند. در یک چشم به هم زدن بویی که استشمام می کنیم به حسی مرتبط با آن که در ذهنمان است منطبق می شود. البته دسته بندی اولیه عطرها با توجه به فرهنگ و سطح سواد ما شرطی می شود. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد. حس شما بعد از گذشت زمان نسبت به یک عطر و بو تغییر کند و این ممکن است به دلیل یک لحظه ی دردناک و یا ناراحت کننده باشد که استشمام آن عطر برای شما یادآوری می کند.

مثال دیگری که در این رابطه می زنیم، حس عدم دافعه ی افراد نسبت به بوی بد پوشک بچه باشد. حتی این بوی ناخوش آیند، برای مادر کودک از بهترین عطر ها نیز می باشد. البته، همانطور که گفته شد؛ این بستگی به فرهنگ و باور آن مادر دارد. علاوه بر آن، اگرچه این بو ناخوشایند است، ولی حس دافعه ی شدیدی را در افراد بر نمی انگیزد. حتی برای کسانی که در نزدیکی محل تعویض پوشک هستند.

سنت ها ، ادب و لزوم زندگی در کنار دیگران چه در مدرسه چه در محیط کار و اداره و حمل و نقل عمومی، یا در سینماها، همگی ارتباط ما با عطرها و بوهای مختلف را شرطی سازی می کند.

سلیقه بویایی

فرهنگ بویایی عطر و ادکلن

ممکن است ما در محل زندگی خود یک بو را بر اساس این که آن عطر خوش بو است یا نه ارزیابی کنیم. در حالی که در جایی آنسوی جهان این طرز تلقی نسبت به آن بو تفاوت دارد. همینطور تفاوت سلیقه آقایان در عطر زنانه و بالعکس نیز گواهی بر این موضوع است.

مثال دیگری می زنیم. البته بدون این که خیلی وارد جزئیات شویم. ارتش آمریکا در پی آن بود که یک بمب بد بو درست کند که توسط آن بتوانند مجامع غیر قانونی در هرجای جهان را متفرق کند. اما این امر غیر ممکن بود. چون پیدا کردن یک بو که برای همه ی گروه ها و اقوام متفعن باشد ممکن نبود.

حتی بوهای معمولی که نشان دهنده ی خطر و یا زنگ اخبار یک خطر هستند، مثل نشت بوی گاز، بوی آتش و بوی فساد در همه جای دنیا به عنوان بوی نامطبوع تلقی نمی شوند.

برای پیدا کردن عطر مورد سلیقه خود به فروشگاه آلفامونته سر بزنید.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید