این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

مسمومیت عطری چیست؟ روش های درمان مسمومیت عطری

زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ممکن است فکر کنید که پیدا کردن مواد تشکیل دهنده عطر به آسانی خواندن برچسب روی شیشه است. اما به دلیل قوانین مربوط به اسرار تجاری، تولید کنندگان از قید کردن همه مواد تشکیل دهنده در عطرهای خود خودداری می‌کنند. تقریباً هر عطری که به صورت تجاری فروخته می‌شود مملوء از مواد شیمیایی است که به صورت جداگانه در بسته بندی محصول ذکر نشده است.

از آنجایی که بسیاری از مواد موجود در عطر برای خریدار فاش نمی‌شوند، نگرانی‌های موجهی در مورد واکنش‌های شیمیایی که عطر می‌تواند در بدن شما ایجاد کند وجود دارند. خبر خوب این است که آسیب فوری و غیرقابل برگشت ناشی از «مسمومیت عطری» نادر است. اما قرار گرفتن در معرض عطرهای موضعی می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به فوریت‌های پزشکی ناشی از مسمومیت با عطر و ادکلن بیندازیم.

مسمومیت بر اثر خوردن عطر

مسمومیت ناشی از خوردن عطر و ادکلن

اکثر عطرها حاوی مقادیر زیادی اتانول هستند که می‌تواند به ویژه برای کودکان خطرناک باشد. در حالی که عواقب خوردن عطر برای کودک بسیار خطرناک است اما در اغلب موارد کودکان به خوبی بهبود می‌یابند. مسمومیت عطری در بزرگسالان نیز به وفور رخ می‌دهد که با تدابیر سریع می‌توان مشکل را به کلی حل کرد. در کودکان ادکلن زدن به دهان اغلب از روی غفلت رخ می‌دهد.

سمی‌ترین ماده موجود در عطرها، ادکلن‌ها و افترشیوها اتانول یا ایزوپروپیل الکل است. مواد معطر موجود در عطر به عنوان راهی برای حفظ و تثبیت بوی مورد نظر محصول به این الکل‌ها تزریق می‌شوند. این الکل‌ها سمی هستند و در صورت بلعیده شدن در مقادیر بیشتر از ۳۰ میلی لیتر ممکن است علائمی ایجاد کنند.

اگر هنگام قرار گرفتن در معرض عطر خاصی متوجه قرمزی، خارش یا تحریک سینوس شده‌اید، احتمالاً به چیزی در عطر حساسیت دارید. اما ممکن است شانس این را نداشته باشید که بدانید آن ماده چیست. یک مطالعه انجام شده توسط گروه کاری محیطی (EWG) تخمین زده است که تنها ۳۴ درصد از مواد اولیه موجود در عطرها برای سمیت آزمایش شده‌اند. محصولات عطری از آزمایش سازمان غذا و دارو (FDA) مستثنی هستند که ناامیدی را برای کاربرانی که در تلاش برای یافتن آنچه در عطرهایشان وجود دارد عمیق‌تر می‌کند.

مسمومیت با عطر ممکن است اثرات زیر را ایجاد کند:

  • حساس کننده‌های تنفسی که باعث خس خس سینه یا آسم می‌شوند.
  • حساس کننده‌های هورمونی که سیستم غدد درون ریز شما را از تعادل خارج می‌کنند.
  • مواد محرمانه‌ای که وقتی در طول زمان در بدن شما جمع می‌شوند برای سیستم تناسلی شما مضر هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر تولیدکنندگان عطر از ذکر این مواد سمی در بسته بندی خود اجتناب می‌کنند. به خصوص اگر باردار هستید یا کسی را می‌شناسید که قصد باردار شدن دارد، باید درباره مسمومیت عطری تذکرات لازم را به او بدهید. با این اوصاف، در ادامه نام برخی از مواد تشکیل دهنده آورده شده‌اند که باید به آنها توجه کنید:

  • فتالات‌ها
  • استایرن
  • کتون گالاکسولید و سایر کتون‌های مشک
  • اتیلن گلیکول
  • استالدئید
  • اکسی بنزون

عوارض خوردن عطر توسط کودک

مسمومیت کودک بر اثر خوردن عطر و ادکلن

اگر کودکمان عطر خورد چه کنیم؟ نسبت الکل در محصولات خوشبو کننده می تواند از ۲۰ تا ۹۵ درصد باشد. الکل در کودکان مانند بزرگسالان باعث خواب آلودگی و بی‌اشتهایی می‌شود اما همچنین می‌تواند قند خون آنها را به غلظت‌های خطرناکی پایین بیاورد. مغز برای عملکرد طبیعی به سطوح پایدار قند نیاز دارد. کودکان ممکن است دچار اختلال در تکلم، تنفس و عدم تعادل، غش کردن و یا حتی تشنج شوند. از آنجایی که محصولات معطر هرگز نباید بلعیده شوند، برخی ممکن است حاوی الکل های سمی خطرناک‌تری باشند.

علائم مسمومیت با عطر و ادکلن

اگر عطر خورده‌اید، علائم شما ممکن است شبیه به فردی باشد که یک نوع مشروب با غلظت بالا یا به شدت غلیظ مصرف کرده است. در ادامه علائمی وجود دارند که باید مراقب آنها باشید زیرا می‌توانند نشان دهنده مسمومیت عطری باشند:

  • مشکل در حفظ تعادل
  • لکنت زبان
  • بی‌حالی یا کمبود انرژی
  • نفسی که بوی الکل می‌دهد
  • حالت تهوع یا استفراغ

علائمی که نشان می‌دهند فردی ممکن است واکنش جدی به یک محصول عطر را تجربه کرده و می‌بایست سریعاً به اورژانش مراجعه کند، عبارتند از:

  • یک درجه حرارت بالا
  • جوشهای بزرگ
  • خواب آلودگی یا کاهش انرژی
  • گیجی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • لکنت زبان
  • ضربان قلب بالا

درمان مسمومیت عطری

اگر شما یا فرزندتان عطر خورده‌اید، یک مرکز کنترل مسمومیت یا پزشک عمومی توصیه‌های خوبی برای شما خواهد داشت. ممکن است به شما گفته شود که اگر مقدار کمی عطر خورده اید، آب فراوان یک میان وعده سبک برای ظاهر شدن علائم است. برای مواردی که مقدار زیادی عطر خورده شده است، شما یا فرزندتان ممکن است برای بررسی و تحت نظر بودن در بیمارستان بستری شوید. در طول این مدت، به فرد مبتلا مایعات فراوان و میان وعده‌های سبک داده می‌شود تا از افت قند خون به سطح خطرناک جلوگیری شود. در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت، خطر واکنش جدی ناشی از مصرف عطر برطرف خواهد شد.

درماتیت تماسی ناشی از عطر

گاهی اوقات یک عطر روی شما یا شخصی که از نظر جسمی با او نزدیک هستید می‌تواند یک واکنش آلرژیک خفیف ایجاد کند. اغلب، این واکنش به شکل درماتیت تماسی روی پوست شما رخ می‌دهد. اگر پوست حساسی دارید، احتمالاً از قبل در مورد این بیماری و علائم آن می‌دانید. درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که پوست شما با یک ماده (مصنوعی یا طبیعی) که شما را تحریک می‌کند، تماس پیدا نماید.

علائم درماتیت تماسی عبارتند از:

  • کهیر یا تاول
  • خارش، پوسته پوسته شدن پوست
  • سوزش یا قرمزی روی پوست
  • حساسیت به لمس

درماتیت تماسی معمولاً قبل از نیاز به درمان خود به خود برطرف می‌شود. وقتی دیگر با ماده‌ای که شما را تحریک می‌کند در تماس نیستید، علائم شما باید فروکش کنند. اگر این کار را نکردند، می‌توانید داروهای خانگی زیر را امتحان کنید:

  • پوست خود را با صابون ملایم و بدون رنگ و آب ولرم بشویید.
  • تسکین ناحیه با یک محصول طبیعی و ضد حساسیت مانند لوسیون کالامین، آلوئه ورا یا روغن نارگیل
  • استفاده از کرم هیدروکورتیزون مانند بنادریل تا زمانی که خارش برطرف شود.

چه عطری خطر مسمومیت ندارد؟

عطرهای فاقد الکل این مزیت را دارند که در صورت استفاده خوراکی حتی بر اثر اشتباه نیز ضرری ندارند.

شرکت آلفامونته مفتخر است ادعا کند تمامی عطرهای خود را بدون استفاده از الکل و با بکار بردن عرق نیشکر تولید می‌کند. به همین سبب عطرهای آلفامونته فاقد هرگونه خطری در صورت استفاده اشتباه به صورت خوراکی هستند.

واکنش‌های دیگر نسبت مسمومیت عطری

درماتیت تماسی یک مورد اورژانس پزشکی نیست و حتی مصرف عطر نیز قابل درمان است و منجر به بهبودی کامل می‌شود. اما اینها تنها اثرات سمی احتمالی عطر نیستند. برخی از مواد شیمیایی موجود در عطرهای پرطرفدار در صورت تجمع در بدن ممکن است خطرناک باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است. استایرن ماده‌ای که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود، توسط برنامه ملی سم شناسی در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک سرطان‌زا شناخته شد.

کتون مشک ماده‌ای که به طور گسترده در لوازم آرایشی تولید شده در اروپا استفاده می‌شود، برخلاف میزان قرار گرفتن در معرض بالای آن، تجزیه ‌پذیری زیستی بسیار پایینی دارد که اغلب در شیر مادر و بافت‌های چرب یافت می‌شود. اینکه آیا این خطرناک است یا خیر، مشخص نیست. برخی از مواد شیمیایی در عطر به منظور کمک به پوست شما برای جذب عطر و ماندگاری آن برای ساعت‌ها وجود دارند.

همین مواد شیمیایی آسیب پذیری پوست شما را در برابر غوطه‌ور شدن در مواد سرطان‌زا، الکل‌ها و نفت موجود در عطر شما افزایش می‌دهند. قرار گرفتن در معرض فتالات‌های موجود در بسیاری از عطرها در دوران کودکی یا حتی در رحم، ممکن است خطراتی برای سلامت تنفسی کودکان ایجاد کند و این همان چیزی است که ما در مورد مواد شیمیایی عطر می‌دانیم، چیزهای زیادی وجود دارند که هنوز ناشناخته هستند!

گروه کاری محیط زیست (Environmental Working Group) عطرها را بر اساس مواد تشکیل دهنده ارزیابی کرده و آنها را بر اساس ریسک رتبه بندی می‌کند که عدد ۱۰ بالاترین سطح خطری است که یک محصول می‌تواند داشته باشد. عطرهای سلبریتی‌ها، عطرهای داروخانه‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی و عطرهایی که با نام «ادوپرفیوم» یا «ادوتویلت» نامیده می‌شوند، از جمله بدترین عطرهایی هستند که بر اساس داده‌های موجود رتبه بندی شده‌اند.

کلام آخر

مسمومیت عطری در میان بزرگسالانی که از عطر به عنوان بخشی از برنامه روزمره خود استفاده می‌کنند، غیر معمول است. اما واکنش‌های آلرژیک موقت به عطرها غیر معمول نیست. حتی می‌توانید به محصولی که سال‌ها از آن استفاده کرده‌اید، به دلیل قرار گرفتن در معرض بیش از حد یا تغییر در ترکیبات فرمول، حساسیت در خود ایجاد کنید.

به جای استفاده از عبارت پرفیوم به دنبال عطرهایی باشید که تمام مواد تشکیل دهنده آنها را روی برچسب ذکر می‌کنند. به دنبال محصولاتی باشید که رایحه آنها توسط روغن‌های ضروری تولید می‌شوند.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید