این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

کاستوریوم

زمان مطالعه مقاله دقیقه
تاریخ انتشار ۱۵ مرداد ۱۴۰۰

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
در این مطلب می خوانید:

احتمال زیاد تمامی ما نام سگ آبی را شنیده ایم. شخصیتی که بیشتر اوقات در کارتون های زمان بچگی با آن دو دندان بزرگ و قیافه خنده دارش، خاطرات زیادی را در ذهن مان، تداعی می کند. نام اصلی این گونه جاندار، بیدستر است و نام سگ آبی، تنها نامی عمومی برای خطاب کردن راحت تر این جاندار می باشد. کاستوریوم به عصاره عطری ای گفته می شود که از بدن این حیوان گرفته می شود.

باید گفت این موجود جزو هیچ گونه از دسته سگ ها نیست. این موجود که با دندان ها و آرواره های قوی ، به قطع درختان میپردازد، در آب ها و خشکی ها زندگی میکند و هدف او از قطع درختان، قرار دادن آن در جریان آب و بستن راه آب و بوجود آوردن مکانی مناسب برای زندگی است. این موجود خشکی/آبی ساخت این سد هارا، برای جلوگیری شکار شدن توسط شکارچیان طبیعی انجام میدهد.

کاستوریوم

این موجودات کوچک و دوست داشتنی ، در هردو جنس نر و ماده، دارای کیسه ای در قسمت زیر شکم خود هستند که دارای ترشحات مخصوصی است که کارهای زیادی را برای حیوان انجام میدهد. کارهایی از قبیل تعیین قلمرو برای حیوان، ضدآب کردن پوست و موی حیوان و محافظت او از سرمای آب.

گفتنی است که متاسفانه برای استقاده کردن از این موجود برای ساخت عطر باید این حیوان را کشت.

در اوایل کشف خاصیت عطری این موجود، شکار بی اندازه و غیر اصولی آن باعث کاهش شدید جمعیت این موجود شد. این عامل باعث شد جزو موجودات در حال انقراض قرار گیرد. اما بعد ها با بوجود آمدن سازمان های محیط زیستی و نگهداری و کنترل استفاده صنعتی از این گونه موجودات، جمعیتشان افزایش پیدا کرد و خطر انقراض رفع شد.

 

رایحه عطر سمور

روش های سنتی عطر گیری از این حیوان به این صورت است که بعد از جدا کردن اندام مورد نظر که کاستوریوم از آن گرفته می شود ، آنرا خشک کرده و بعد از آن، آنرا در مقداری الکل نگهداری و بعد از گذشت مدتی، از آن استفاده میکردند. امروزه نیز با روش های صنعتی، از این موجود استفاده میشود.

البته امرزوه برای جلوگیری از کشتن بی رویه و زیاد این موجود گیاه خوار دوست داشتنی، رایحه هایی را جایگزین این موجودات کردند که بدون کشتن آنها بتوان همان رایحه عطری را در نت مورد نظر استفاده کرد. ولی متاسفانه هنوز هم کشتن اینگونه از حیوانات به پایان نرسیده و هنوز هم از آنها در مصارف غیر عطری ، مانند خوراک و پوشاک استفاده میشود.

عطر با رایحه کاستوریم به عطر سمور نیز معروف است.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید