این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

ریفرمولاسیون عطرها؛ علت ریفرموله شدن عطر و ادکلن چیست؟

زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه
تاریخ انتشار ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

ممکن است در خیلی از مواقع برای شما هم پیش آمده باشد که برای خرید دوباره ی عطری اقدام کنید اما در رایحه و ماندگاری شاهد تغییراتی باشید. در این حالت اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، غیر اصل بودن عطر خریداری شده است. پیش از آن باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شرکت‌های تولید کننده عطر، گاهی برحسب برخی شرایط مجبور به تغییر فرمولاسیون عطر می شوند که در کنار تلاش بسیار برای تولید با کیفیت حالت قبلی، باز هم دچار تغییر در برخی ویژگی‌های عطر می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ریفرمولاسیون عطر و دلایل وقوع آن آشنا کنیم تا از سردرگمی تغییر رایحه عطرهای همیشگی خودتان رهایی یابید.

علت ریفرمولاسیون عطر

ریفرمولاسیون عطرها  (Perfumes Reformulation)

با گذشت زمان و تحقیق بر روی برخی عطرهای تولید شده و مواد اولیه آن، تولیدکنندگان به دلیل بوجود آمدن الزاماتی در تولید سری‌های جدید اقدام به ریفورمولاسیون عطر می‌کنند. سوال‌هایی که همیشه در ذهن مخاطب در مواجه با تغییر رایحه عطرهای همیشگی خودشان پیش می‌آید این است که آیا عطر من فاسد شده و علت عوض شدن بوی همیشگی عطر چیست؟ ری‌فرمولاسیون عطرها زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از مواد اولیه دچار مشکلاتی چون ممنوعیت در استفاده در فرمولاسیون، کمیابی، آسیب به محیط زیست و… میشود. در این صورت تولیدکنندگان سعی می‌کنند با جایگزینی مواد اولیه و فرمولاسیون جدید، عطر را تا حد امکان با رایحه و کیفیت اولیه وارد خط تولید کنند که اغلب عطر جدید رایحه‌ای کمی متفاوت از قبلی دارد. به این تغییرات مواد اولیه در عطر، ریفرموله شدن عطر می‌گویند. فرمولاسیون عطر و ادکلن طی چند مرحله ایجاد می‌شود و در مراحل نهایی، عطری با رایحه خاص و جدید به ما عرضه می‌کند که این مراحل را می‌توان به شرح زیر بیان کرد.

  1. در مرحله اول سعی می‌شود گل و گیاهان عطری شناسایی شود تا بتوان از آن روغن‌های اسانسی مناسب برای عطر را استخراج کرد.
  2. سپس در مرحله بعدی عطرساز با تجربه و مهارت خود اسانس‌های مختلف را ترکیب کرده تا نهایتا رایحه‌ای خاص و دلنشین ایجاد کند. در نهایت با ترکیب اسانس‌های سازگار می‌توان به ماده‌ای با نام اسانس عطری (Fine Fragrance Oil) دست یافت.
  3. در مرحله نهایی این اسانس عطری با مواد افزودنی دیگر ترکیب شده تا محصولی به نام عطر و ادکلن تولید شود.

علاوه بر دلایل اشاره شده، باید این موضوع را در نظر داشت که تغییر بوی همیشگی عطر شما می‌تواند به دلیل تغییر محل رشد مواد اولیه آن باشد. به طور مثال مواد اولیه تهیه شده در فرانسه با انگلیس متفاوت است. بنابراین با تغییر جزئی این مواد اولیه، رایحه ایجاد شد از عطر هم متفاوت می‌شود. به طور کلی در صنعت عطرسازی تغییرات جزئی و کوچک در مواد اولیه و مقدار آن‌ها، تاثیر زیادی بر کیفیت عطر دارد و نمی‌توان تغییر کیفیت را همیشه به گردن ریفرمولاسیون عطر انداخت.

ریفرموله شدن عطرها اجباریست؟

ریفرموله شدن عطر

ریفرموله شدن عطر دلایل مختلفی دارد که دو نوع از مهم‌ترین آن، ریفرمولاسیون عطر برای افزایش کیفیت به خواست تولید کننده و یا اجباری بودن آن به دلیل ایجاد برخی الزامات احتمالی است. ما در پاسخ به سوال‌های مطرح شده زیر، سعی می‌کنیم تا دلایل ریفرمولاسیون را به طور کامل شرح دهیم.

چرا ریفرمولاسیون عطر صورت می‌گیرد؟

دلایل زیادی برای ریفرمولاسیون عطر وجود دارد که گاه اجباری و گاه غیر اجباری هستند. تولید عطر در سال‌های متمادی می‌تواند با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شود که در این صورت عدم دسترسی به مواد تشکیل دهنده عطر باعث ریفرمولاسیون آن می‌شود. در کنار این مسائل، فراموش نشود که انجمن بین المللی به نام The International Fragrance Association (IFRA) هم بر تولید کنندگان عطر نظارت دارد و می‌تواند به دلایل مختلفی تولید کننده را ملزم به تغییر فرمولاسیون عطر کند. این انجمن لیست‌هایی از مواد ممنوعه برای صنعت عطرسازی تهیه میکنند که طی سالها بر تعداد آنها افزوده شده است. تعداد زیادی از مواد لیست شده، مواد طبیعی بوده اند که از طبیعت استخراج می‌شده و امروزه شرکت‌های تولید کننده مجبور به جایگزینی آن با مواد دیگری شده اند که همین امر صنعت تولید عطر را با چالش‌های فراوان همراه کرده است.

لیلیال چیست و چرا استفاده از آن ممنوع شد؟

آیا تابحال لغت Lilial Ban را شنیده‌اید؟ اصلا لیلیال چیست و علت ممنوعیت ماده لیلیال در قوانین IFRA بر سر چه موضوعیست؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد انجمنی به نام IFRA وظیفه کنترل و تنظیم مواد مورد استفاده در عطر را برعهده دارد که با ممنوع اعلام کردن طیف زیادی از اسانس‌ها، شرکت‌های تولید کننده مواد آرایشی، بهداشتی مثل عطر، کرم و… را با چالش مواجه کرده است. همچنین این انجمن حد مجاز استفاده از ماده اولیه را در تولید هر محصول تعیین می‌کنند. ممنوعیت‌های حاصل از تصمیمات ایفرا تنها به ضرر این مواد برای انسان محدود نمی‌شود و به طور کلی بر مبنا سه عامل ضرر برای بدن انسان، ضرر برای محیط زیست به صورت مستقیم و غیر مستقیم تصمیم گیری می‌کند. گاهی استفاده از منابع طبیعی ممکن است باعث انقراض گونه‌های گیاهی یا حیوانی شود و همینطور بر سلامت آب و هوا و چرخه حیات تاثیر بگذارد. تمامی این عوامل در انجمن IFRA در نظر گرفته می‌شود تا نهایتا یک ماده ممنوع اعلام شود. لیلیال یکی از مواد اولیه‌ای است که در این لیست ممنوع قرار گرفته است و فرآیند تغییر فرمولاسیون در تولید عطر را دچار چالش کرده است.

Lilial (Butylphenyl Methylpropional) چیست؟

لیلیال یک ترکیب شیمیایی از گیاه سوسن است که کاربرد بسیاری در ساخت لوازم آرایشی و عطرها دارد. این ماده در ترکیب با بعضی مواد می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود و به عنوان یک آلرژن عمل کند. آلرژن‌ها طیف وسیعی دارند که در مواد زیادی یافت می‌شوند. معمولا این مواد در ترکیب ناسازگار ایجاد شده و باعث واکنش‌های شدید و غیر طبیعی سیستم ایمنی می‌شوند و در استفاده از عطر می‌توانند حساسیت عطری ایجاد کنند.

آیا ری‌فرمولاسیون عطر اتفاق بدی است؟

با توجه به دلایل بررسی شده ریفرمولاسیون عطر لزوما اتفاق بدی نیست و گاهی در جهت پیشرفت نسخه اصلی گام برمی‌دارد. حذف مواد اولیه آسیب‌زای عطر، کمک زیادی به سلامت انسان و طبیعت می‌کند که همین امر می‌تواند بسیار دلخوش کننده باشد که عطر مورد علاقه‌تان دچار تغییرات مثبت شده است. همچنین برخی عطرسازان با مهارت بالا به نحوی این تغییرات را اعمال می‌کنند که عطر ریفرموله شده تفاوت بسیار کمی با نسخه اصلی دارد که گاه برای بعضی افراد قابل تشخیص نیست.

بسیاری از عطرهای معروف چون چنل شماره ۵، دیور هوم و… با ریفرمولاسیون طرفدران جدید پیدا کرده و از طرفی در برخی موارد با نارضایتی مصرف کنندگان نسخه قبلی مواجه شده اند. اما در صورتی که این تغییرات در جهت بهبود شرایط محیط زیست و همچنین سلامت انسان رخ دهد، نمی‌توان اعتراضی به شرکت تولید کننده وارد کرد. در صورتی که تولید کنندگان عطر به صورت واضح ترکیبات عطر خود را بر روی آن یادداشت کرده و اعلام کنند، مخاطبان درک بیشتری از ریفرمولاسیون پیدا کرده و ریفرموله شدن عطر باعث کاهش محبوبیت آن نمی‌شود. از دلایل عدم ذکر مواد به کار رفته این است که عطرسازان تمایل به حفظ محرمانگی ترکیبات اسانس عطری خود دارند که باعث جذابیت و عدم جعل این اثر هنری می‌شود. در واقع هیچ الزامی برای درج مواد تشکیل دهنده بر روی عطر وجود ندارد و تنها این شرکت‌ها مستلزم به قید مواد آلرژی‌زا هستند تا افراد حساس دچار مشکل نشوند.

جمع بندی

عطرها ممکن است طی تولید در سال‌های متمادی دچار تغییراتی شوند که گاه این تغییرات ضروری هستند و توسط انجمن IFRA الزام پیدا می‌کند. گاه شرکت‌ها با تصمیم خود، فرمولاسیون عطر را دستخوش تغییر می‌کنند که به فرآیند تغییر ساختار عطر، ریفرمولاسیون می‌گویند. دلایل ریفرمولاسیون عطر بسیار گسترده است اما به طور کلی می‌توان به مواردی چون کمبود مواد اولیه، ممنوعیت استفاده از برخی مواد اولیه  و سایر موارد که در این مقاله به صورت مفصل در خصوص آن صحبت شد اشاره کرد. عطر ریفرموله شده ممکن است از کیفیت قبلی خود بالاتر و یا پایین‌تر باشد که این امر به مهارت عطرساز در ریفرمولاسیون عطر وابسته است. ما در این مقاله سعی کرده ایم تمام جوانب تولیدات عطر را بررسی کنیم تا دلایل ریفرموله شدن عطر مشخص شود و شما نسبت به تغییر رایحه عطرهای همیشگی و محبوبتان آگاهی یابید و در خرید عطر اطلاعات کامل تری در دست داشته باشید.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظـــــرات کاربـــــران آلفامونتـــــه
نظر خود را ارسال کنید

حسین 2023-03-14 15:08:07

سلام مقاله جدیدو جالبی بود تشکر

maghumi 2023-03-02 23:09:37

مقاله خوبی بود ممنون