این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

تاثیر عطر بر حیوانات خانگی چیست؟

زمان مطالعه مقاله 15 دقیقه
تاریخ انتشار ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

شاید شما هم افرادی را دیده باشید که اسپری به دست، به‌دنبال پِت خود می‌دوند تا مقداری عطر (انسانی یا عطر مخصوص حیوانات خانگی) را روی بدن آن‌ها اسپری کنند. اولین دلیلشان هم این است که می‌خواهند وقتی حیوان را در آغوش می‌گیرند، بوی خوبی را استشمام کنند و از بوی معمولی بدن سگ یا گربۀ خود بیزار هستند. حالا پرسش اصلی این است که آیا استفاده از عطر روی بدن حیوانات خانگی یا در محیط اطرافشان کار درستی است؟ در این مقاله می‌خواهیم تاثیر عطر بر حیوانات خانگی (پت) را زیر ذره‌بین ببریم تا با ابعاد پیدا و پنهان این موضوع آشناتر شوید. با ما همراه باشید.

تاثیرات عطر روی پت

اثرات عطر روی پت ها

دکتر شانون بارت (Dr. Shannon Barrett) به‌عنوان یک دامپزشک، استفاده از عطرهای انسانی روی حیوانات را به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کند؛ زیرا سگ‌ها و گربه‌ها حس بویایی بسیار قدرتمندی دارند که این موضوع، حساسیت آن‌ها را نسبت به عطر افزایش می‌دهد. از این گذشته، برخی از مواد تشکیل‌دهندۀ عطرها که از آن‌ها با نام Fragrance یاد می‌شود، به‌طور مستقیم روی سلامت پت‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. در ادامه، چند مورد از عوارض عطر روی حیوانات خانگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

واکنش‌های آلرژیک شدید

زدن مستقیم عطر به بدن حیوانات خانگی یا استفاده از آن در نزدیکی آن‌ها می‌تواند با ایجاد واکنش‌های شدید آلرژیک، شما و او را به دردسر بیندازد. اگر سگ یا گربۀ شما دچار این واکنش آلرژیک شود با علائمی مانند خارش، قرمزی، ریزش مو و در موارد حادتر با نفس‌نفس‌زدن بیش‌ازحد، مشکل در تنفس و غش‌کردن روبه‌رو خواهد شد.

درماتیت و التهاب پوست

عطرهایی که به حیوانات خانگی خود می‌زنید می‌توانند باعث قرمزی، پوسته‌پوسته‌ شدن و ریزش مو در اثر ابتلا به درماتیت شوند. برای آنکه بهتر بتوانید عمق این مشکل را بفهمید برایتان مثالی می‌زنیم. تصور کنید که یک پشۀ عجیب شما را نیش می‌زند و در موضع آن گزیدگی، جوش‌هایی با خارش بسیار زیاد به وجود می‌آیند. حیوان خانگی شما هم هنگام ابتلا به این التهاب پوستی، چنین چیزی را تجربه می‌کند. به‌همین‌دلیل، سعی دارد که با گازگرفتن آن ناحیه، خاراندن و مالیدنش از دست آن خارش نجات پیدا کند.

ایجاد اختلال در هورمون‌های بدن پت

عطرها دارای مواد مضری مانند فتالات (Phthalate) هستند که معمولاً نمی‌توانید آن‌ها را در نوشتۀ مواد تشکیل‌دهنده پیدا کنید. این مواد که می‌توانید ردپایشان را در اسپری‌ها، شامپوها و شوینده‌های انسانی و حتی محصولات عطری حیوانات خانگی بیابید، در طول زمان باعث ایجاد واکنش‌های بسیار شدیدی در بدن پت شما می‌شوند.

در یک مطالعۀ‌ تحقیقاتی که توسط پوکار (Pocar et al) و همکارانش در سال ۲۰۲۳ انجام شد، تأثیر مواد شیمیایی پنهان موجود در عطرها و محصولات عطری روی مختل‌کردن فعالیت غدد درون‌ریز حیوانات خانگی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه، اثبات کرد که عطرها سوای از تأثیر اولیه روی پت شما، در درازمدت می‌توانند او را به کام مرگ بکشانند. مواردی همچون مشکلات تیروئید در گربه‌ها، سرطان، اختلال در عملکرد هورمون‌های رشد، خلق‌و‌خو و غیره، برخی از آثار بلندمدت استفاده از عطر روی حیوانات خانگی هستند.

آیا عطر برای حیوان خانگی مضر است؟

عطر و گربه ها

انسان‌ها از بوی عطرهای مختلف که همسو با سلیقه‌شان باشد لذت می‌برند. در این میان، افرادی که در خانه سگ یا گربه دارند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی بر این باورند که عطر حیوانات را اذیت می‌کند و برخی دیگر فکر می‌کنند که حیوان خانگی‌شان هم مثل خودشان از بوی عطرها لذت می‌برد. این، در حالی است که عطرها بسیار بیشتر از چیزی که به نظر می‌آیند می‌توانند روی سلامتی پت تأثیر منفی بگذارند.

همان‌طور که می‌دانید گیرنده‌های بویایی سگ‌ها ۵۰ برابر بیشتر از انسان‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها ۵۰ برابر بیشتر، بوی همه چیز را استشمام کنند و نسبت به عطرها بسیار حساس‌تر شوند. اجازه بدهید برای درک بهتر این موضوع، مثالی برایتان بزنیم. تصور کنید که شما در حال قدم‌زدن در یک پیاده‌رو هستید و چند نفر که عطر بسیار تندی زده‌اند هم دارند به شما نزدیک می‌شوند. با وجود اینکه آن‌ها هنوز به شما نرسیده‌اند با خودتان می‌گویید که عطرشان بسیار تند است و دوست دارید که زودتر از آنجا دور شوید. این همان احساسی است که سگ شما موقع استشمام عطری که به او زده‌اید دارد با این تفاوت که متأسفانه او نمی‌تواند از بوی آن عطر فرار کند.

عطر مخصوص حیوانات

برندهای مختلفی عطر مخصوص حیوانات را ارائه کرده‌اند. برخی از آن‌ها طبیعی و قابل‌قبول و برخی دیگر بدون توجه به‌ سلامتی پت شما فقط به‌دنبال خالی‌کردن جیبتان؛ درنتیجه رنج‌دادن پت با عطر زیاد و عوارض جانبی کوتاه‌مدت و بلندمدت هستند. پیشنهاد اول ما این است که به‌سراغ عطر حیوانات نروید و رعایت موارد بهداشتی، چکاپ منظم دام‌پزشکی و سلامت پت خود را جایگزین استفاده از عطرها کنید.

آیا عطر و ادکلن برای سگ ضرر دارد؟

همیشه پیش‌از به‌کارگیری ادکلن سگ و گربه از خودتان بپرسید که دلیل وجود بوی نامطبوع در پت شما چیست؟ به یاد داشته باشید که حیوانات خانگی می‌توانند به‌دلایل مختلفی دچار بویی شدیدتر از حد طبیعی شوند. این موضوع می‌تواند نوعی هشدار سلامتی باشد.

به‌عنوان مثال، اگر پت شما دچار عفونت پوست یا گوش، بیماری‌های دهان و دندان یا مشکلات مقعدی شود به‌احتمال زیاد، بوی بدی را از او حس می‌کنید. در چنین مواردی، اگر عکس‌العمل شما به‌جای مراجعه به دام‌پزشک، استفاده از عطر برای حیوانات خانگی باشد، فقط صورت‌مسئله را پاک‌کرده‌اید و مشکل را در جای خود باقی گذاشته‌اید.

به سگم عطر بزنم؟

تاثیرات عطر روی سگ چیست؟

اگر واقعا به‌دنبال این هستید که از عطر سگ برای حیوان خانگی خود استفاده کنید بهتر است به‌سراغ عطرهایی بروید که طبیعی، ارگانیک، بدون آلرژی، فاقد ترکیبات شیمیایی خطرناک مانند فتالات هستند و به‌طور ویژه برای آن‌ها تولید شده‌اند. اینگونه مواد عطری و محصولات خوش‌بو، ایمن‌تر از بقیه به‌شمار می‌روند.

ازاین‌گذشته، از مصرف محصولات عطری که روی آن‌ها عبارت «ماندگاری طولانی» درج شده است، بپرهیزید؛ زیرا اثر طولانی‌تری روی پت شما دارند و اگر دوست پشمالویتان به آن حساسیت نشان دهد، حذف آن رایحه بسیار سخت‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتی چیزهای طبیعی هم می‌توانند برای پت شما مضر باشند. به‌عنوان مثال، انگور هم چیزی طبیعی است ولی برای سگ و گربه یک مادۀ سمی به‌شمار می‌رود.

جمع‌بندی

در این مقاله نگاهی به تاثیر عطر بر حیوانات خانگی (پت) کردیم و شما را با آثار این کار بیشتر آشنا کردیم. اگر بخواهیم یک نتیجۀ کلی از تمام گفت‌وگویمان داشته باشیم به این عبارت می‌رسیم که نباید از عطر، ادکلن و محصولات عطری به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای حیوانات خانگی خود استفاده کنید؛ زیرا این موضوع به‌راحتی می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد و شادابی و شادی‌شان را با ناراحتی و رنج، جایگزین سازد. بدون شک، شما به‌عنوان صاحب و نزدیک‌ترین دوست پت خود نمی‌خواهید شاهد و مسبب این ماجرا باشید.

کافی است برای جلوگیری از این ماجرا سه کار ساده را انجام دهید. اول اینکه، هنگام استفادۀ شخصی از عطر، آن را، جایی دور از پت خود اسپری کنید و پس‌از آن هم درها و پنجره‌ها را باز بگذارید. دوم اینکه هنگام انتخاب محصولات مختلف برای حیوان خانگیتان، حتماً به‌سراغ محصولاتی بروید که معطر نیستند. مورد سوم اینکه حتماً پت خود را به‌طور منظم برای چکاپ، نزد دام‌پزشک ببرید تا اگر مشکلی در زمینۀ سلامتی او وجود دارد و از قضا باعث ایجاد بوی شدید می‌شود به‌شکلی اصولی تحت درمان قرار بگیرد.

منابع:

https://www.downwardpaws.com/pets-and-perfume/

https://wagwalking.com/sense/can-dogs-smell-perfume

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظر خود را ارسال کنید