این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

نت عطر چیست؟ شناخت انواع نت عطر برای انتخاب بهترین عطر

زمان مطالعه مقاله 20 دقیقه
تاریخ انتشار ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که نت عطر چیست؟ در واقع چه معنایی دارد و چرا رایحه های عطر در تولید ادکلن و میزان تاثیرگذاری آنها در مشتریان مهم است؟ نت ادکلن همان رایحه‌ای است که شما را از دیگران متمایز می‌کند و احساس خاص و منحصر به فرد بودن را به شما می‌دهد. هر نت عطر ویژگی خاص خود را دارد و رایحه‌ای را منعکس می‌کند که برای همیشه در خاطر انسان باقی می‌ماند. در این بررسی به طور کامل در مورد انواع نت عطر صحبت می‌کنیم و تفاوت نت های بالایی، میانی و پایه عطر را بررسی می کنیم.

نت عطر و انواع آن

اهرام نت های عطر و ادکلن

نت‌های عطر مواد اولیه‌ای هستند که انواع عطرهایی که ما می‌شناسیم را تشکیل می‌دهند. رایحه‌های عطر را می‌توان در انواع نت بالایی، نت میانی (قلبی) و نت پایه تقسیم کرد. مواد تشکیل دهنده نت‌ها با نهایت دقت انتخاب شده‌اند تا بهترین عطرهایی که در هر فروشگاه عطری می‌بینیم را تشکیل دهند. عطرسازان با دقت نت‌ عطر را انتخاب می‌کنند تا مطمئن شوند عطر رایحه‌ای تازه، غنی و زیبا دارد و تجربه جدیدی را برای کاربر ایجاد می‌کند.

نت بالایی عطر Fragrance Top Note

نت‌های بالایی عطر که برخی آن را نت آغازین عطر نیز می‌نامند، لایه بالایی عطر را تشکیل می‌دهند. نت‌های بالایی رایحه‌هایی هستند که ابتدا و قبل از هر رایحه دیگری بلافاصله پس از اسپری کردن عطر احساس می‌شوند. این نت‌های معطر نقش مهمی در تعیین اولین برداشت شما از عطر و احساستان نسبت به آن دارند. این نت‌ها برای مدتی از پنج دقیقه تا ۱۵ دقیقه باقی می‌مانند، ولی به سرعت ناپدید می‌شوند. نت‌های بالای عطر به طور خاص در نظر گرفته شده‌اند تا رایحه اولیه را قبل از اینکه به آرامی به قسمت بعدی عطر برسند، پخش کنند. بنابراین، متوجه می‌شویم که مولکول‌هایی که نت‌ بالای عطر را در عطر فروشگاهی تشکیل می‌دهند، سبک و کوچک هستند.

در نت بالایی از چه رایحه‌هایی استفاده می‌شود؟

اغلب نت‌های اولیه (بالایی) شامل نت‌های مرکبات معمولی مانند لیمو و پرتقال و همچنین نت‌های گلی ملایم مانند گل رز و اسطوخودوس هستند.

نت میانی عطر Fragrance Middle Note

نت‌های میانی قلب عطر را تشکیل می‌دهند. در مورد وظیفه این نت‌ها باید بگوییم که آنها هم محافظ نت‌های بالایی هستند و هم در عین حال رایحه‌های جدید را برای بهبود تجربه کاربری معرفی می‌کند. نت‌های قلبی یک عملکرد ضروری دیگر نیز دارند. به عنوان منبعی برای رایحه‌های ضروری عمل می‌کنند که ممکن است شما به تنهایی نتوانید آنها را تشخیص دهید و بو کنید. نت‌های قلبی حدود ۷۰ درصد از کل رایحه عطر را تشکیل می‌دهند. بنابراین، ماندگاری آن بیشتر از نت‌های بالایی است. هنگامی که در فروشگاه عطر هستید، می‌توانید متوجه شوید که نت‌های قلبی با محو شدن نت‌های بالایی به تدریج ظاهر می‌شوند و سپس به همراه عطر و برای همیشه باقی می‌مانند.

در نت میانی از چه رایحه‌هایی استفاده می‌شود؟

نت‌های میانی (قلبی) عطر بیشتر مواقع شامل اسانس‌های گلی مانند یاس و گل پرتقال هستند. به این رایحه‌ها می‌توان وجود دارچین، فلفل، کاج و لیمو را اضافه کرد.

نت پایه عطر Fragrance Base Note

نت‌های پایه اساس رایحه‌ای را تشکیل می‌دهند که نت‌های پایه بر اساس آن ساخته شده‌اند. این نت‌ها به تقویت نت‌های سبک‌تر کمک می‌کنند و عمق و حس بیشتری به عطر می‌بخشند. این نت همان چیزی است که هنگام امتحان هر عطری در فروش عطر متوجه می‌شوید. نت اصلی تشکیل دهنده نت‌های پایه سنگین، بسیار غنی و ماندگار است. رایحه نت‌های پایه پس از ۳۰ دقیقه اسپری کردن عطر شروع به پخش شدن می‌کند و با نت‌های میانی یکی می‌شوند تا رایحه‌ای عالی و تجربه‌ای منحصر به فرد ایجاد نمایند. از آنجایی که اجزای نت‌های پایه به عمق پوست شما نفوذ می‌کنند، رایحه آن تا شش ساعت ماندگاری دارد.

در نت پایه از چه رایحه‌هایی استفاده می‌شود؟

نت‌های پایه عطر شامل رایحه‌های محبوبی مانند وانیل، عنبر، مشک و نت‌های چوبی مانند چوب صندل هستند. طبیعتا همه عطرها در این قاعده قرار نمی گیرند و ما از پرکاربردترین رایحه ها در نت پایه نام بردیم.

ماندگاری نت‌های عطر

یکی از سوالات متداول در دنیای عطرها این است که «این عطر تا کی ماندگاری دارد؟»  ابتدا باید بگوییم که ماندگاری یک عطر مدت زمانی است که رایحه آن بر روی پوست باقی می‌ماند. ماندگاری عطر تحت تأثیر ترکیبات، فرمولاسیون و غلظت عطر و همچنین نوع پوست شما قرار می‌گیرد. میزان ماندگاری عطر روی پوست‌های چرب بیشتر از پوست‌های خشک است.

یک عطر باید آنقدر ماندگار باشد که بتوانید روز خود را با بوی خوبی سپری کنید، بدون اینکه لازم باشد آن را هر چند ساعت یک بار دوباره روی پوست خود بمالید تا از محو شدن آن جلوگیری کنید. قاعده کلی این است که عطرهای کوتاه مدت یک تا سه ساعت، عطرهای متوسط حدود شش تا ۹ ساعت و عطرهای با ماندگاری ۱۲ تا ۲۴ ساعت روی پوست شما باقی بمانند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است نسبت به یک رایحه احساس خاصی نداشته باشید، در حالی که اطرافیان شما کاملاً قادر به استشمام آن هستند. با این حال، وقتی صحبت از مواد تشکیل دهنده عطرها می‌شود، عطرها به یکی از سه دسته طبیعی، مصنوعی و ترکیبی تقسیم می‌شوند. عطرهای طبیعی دارای ترکیباتی هستند که از عصاره‌های گیاهی به دست می‌آیند. ترکیب شیمیایی مانند رزین‌ها، اسانس‌ها، موم‌ها و موارد دیگر عطرهای طبیعی به هیچ وجه نباید دستکاری شود.

عطرهای مصنوعی دارای مواد آزمایشگاهی ساخته شده از ترکیبات مصنوعی هستند. این عطرها همچنین ممکن است دارای موادی باشند که به طور طبیعی به دست آمده اما ترکیب شیمیایی آنها در آزمایشگاه تغییر یافته است. عطرهای ترکیبی نیز وجود دارند که به گفته بسیاری، با ترکیب مواد طبیعی و مصنوعی در یک فرمول خاص تولید می‌شوند. هر دسته از عطرها جذابیت‌های خاص خود را دارند.

عطرهای طبیعی معمولاً نسبت به همتایان مصنوعی و ترکیبی خود ماندگاری کمتری روی پوست شما دارند. همچنین ماندگاری عطرهای پیچیده بیشتر از عطرهای ساده است. عطرها محو می‌شوند، زیرا مولکول های معطر تشکیل دهنده آنها به اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان می‌دهند و در نهایت اکسید می‌شوند و در نتیجه کیفیت معطر خود را از دست می‌دهند. پیچیدگی این مولکول‌ها تعیین می‌کند که بویی که از آنها می‌آید چقدر ماندگار است.

با توجه به ترکیب مولکولی عطرها می‌توان گفت که نت‌های آغازین ابتدا کاهش می‌یابند، نت‌های قلبی در مرحله دوم کم می‌شوند و نت‌های پایه آخرین رایحه‌هایی هستند که در هر عطر محو می‌شوند. همچنین رایحه‌هایی با نت‌های مشکی و چوبی نسبت به رایحه‌هایی که پایه میوه‌ای یا گلی دارند، ماندگاری بیشتری دارند.

یکی از بارزترین عواملی که بر ماندگاری عطر تأثیر می‌گذارد، غلظت آن است.

هر چه غلظت مواد در یک عطر بیشتر باشد، زمانی که عطر روی پوست شما می‌نشیند، ماندگاری بیشتری دارد. درصد بالاتر خلوص مواد تشکیل دهنده به این معناست که نت‌های عطر پس از اسپری باعث می‌شوند تا تعداد بیشتری از مولکول‌های حامل بو روی پوست شما بنشینند. همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اکسید شوند و رایحه خود را از دست بدهند، بنابراین نت‌های آنها برای شما ماندگاری بیشتری دارند. ادو پرفیوم و پرفیوم به شدت به سمت نت‌های قلبی و پایه که از مولکول‌های پیچیده تشکیل شده‌اند، تمرکز دارند.

اهرام نت عطر

نت‌های عطری را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد که همانطور که قبلاً اشاره کردیم (نت‌های بالایی، نت‌های قلبی، نت‌های پایه) هستند. نت‌های بالای هرم سبک هستند، به سرعت تبخیر می‌شوند و ماندگاری زیادی ندارند. در حالی که همه ما به خوبی می‌دانیم که نت‌های روی عطر در قسمت پایین هرم ماندگاری بیشتری دارند.

نت‌های عطر در فصول سال

احتمالاً می‌دانید که دما تأثیر زیادی بر نحوه درک عطر دارد. به عنوان مثال، هوای گرم باعث تشدید نت‌های رایحه می‌شود، در حالی که هوای سرد تبخیر رایحه‌ها را دشوارتر می‌کند. نوع فصل سال باعث می‌شود که هنگام انتخاب عطر برای استفاده در فصول مختلف، تصمیم درستی بگیرید. در ادامه به نحوه انتخاب نت‌ عطر در فصل‌های مختلف سال اشاره می‌کنیم:

نت‌های عطر مناسب بهار

بهار مظهر طراوت، معصومیت، شادی و شکوفایی است. زمانی که درجه حرارت بالا می‌رود، خلق و خوی شما نیز افزایش پیدا می‌کند. پس بهتر است این حس را با عطر مناسب تقویت کنید! نت‌های عطر بهاری، سبک و تازه هستند. این نت‌ها شامل نعناع، ریحان و شکوفه پرتقال خواهند بود.

پیشنهاد می شود بخوانید: راهنمای خرید عطر مناسب فصل بهار

نت‌های عطر مناسب تابستان

تابستان فصل میوه‌های رسیده، تعطیلات و هوای گرم است. تابستان زمانی است که همه ما به دریا و شب‌های گرم تابستانی طولانی فکر می‌کنیم. پس باید عطرهای تازه و خنکی را انتخاب کنید تا با هوای گرم کنتراست داشته باشند. عطرهای تابستانی نیز باید به آرامی استفاده شوند، زیرا بوی آنها به دلیل دمای بالا بسیار قوی‌تر است. نت‌های معروف تابستانی شامل ترنج، گل رز، یاس، میموزا و شکوفه های پرتقال هستند.

برای اطلاعات بیشتر، بخوانید: راهنمای خرید عطر مناسب فصل تابستان

نت‌های عطر مناسب پاییز

دمای هوا در پاییز خنک‌تر است و بالاخره زمانی را داریم که از شر گرمای هوا در تابستان خلاص شویم. درست است که پاییز بهترین فصل برای پیاده روی در پارک است که می‌توانید از دیدن ریزش برگ‌ها لذت ببرید، اما نت‌های چوبی عطر نیز می‌توانند به بهترین همدم برای مردان و زنان در این فصل تبدیل شوند. نت‌هایی که به بهترین وجه با حال و هوای پاییزی ما هماهنگی دارند، شامل نعناع هندی، وتیور، چوب صندل، عنبر، خزه بلوط و مشک هستند.

پیشنهاد می کنیم: راهنمای خرید عطر مناسب فصل پاییز

نت‌های عطر مناسب زمستان

باید بدانید که زمستان محبوب‌ترین فصل عطرها است. چرا؟ زیرا دمای سرد به همه نت‌های ظریف و پیچیده زمان لازم را می‌دهد تا بتوانند خود را کاملاً نشان دهند. از سوی دیگر، فقدان فعالیت‌ها، اجازه می‌دهد عطرها جایگاهی را که شایسته آن هستند به دست آورند، زیرا بوی شما توسط بوهای موجود در محیط محو نمی‌شود. عطرهای زمستانی را می‌توان بر روی رایحه‌های خارق العاده شرقی متمرکز کرد که هم قوی و هم گرم هستند. بهترین نت‌های عطر زمستانی شامل وانیل، دارچین، بخور، عنبر و ادویه جات هستند.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید عطر زمستانه

انواع نت عطر و رایحه ها

پس از ذکر تمامی نکات حال وقت بررسی چند مورد از رایحه ها و نت های عطری است تا در مورد آن ها دقیق تر بدانیم

انواع نت عطر و رایحه های آن

نت آروماتیک Aromatic

آروماتیک به معنای گیاه معطر یا خوشبو می ‌باشد. رایحه‌ های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی، رزماری، اسطوخودوس و باقی گیاهانی که بوی تند علف گونه دارند، ساخته می ‌شوند. نت عطر آروماتیک اغلب با شیرینی، نشاط و تازگی به یاد آورده می شوند. ترکیبات رایحه آروماتیک بیش‌تر برای عطرهای مردانه به کار می ‌روند.

نت مدیترانه ای Mediterranean

قبرس کشوری جزیره ‌ای در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی دارد؛ به همین دلیل می‌توان آن را گروه رایحه مدیترانه‌ای یا قبرسی ترجمه کرد. رایحه ‌ی این عطرهای تند بر مبنای ترکیباتی از رایحه خزه‌ بلوط و رایحه نعناع هندی است. بررسی کامل عطر اقیانوسی را از اینجا بخوانید.

نت مرکباتی Citrus

ترکیبات این عطرها متشکل از رایحه لیمو ، رایحه پرتقال ، رایحه برگاموت و رایحه گریپ فروت است که در عطر مردانه با رایحه‌ آروماتیک و رایحه تند ترکیب می ‌شوند و در عطر‌ زنانه با رایحه گل‌ . به همین دلیل یکی از ویژگی‌ های این عطرها با طراوت بودن و رایحه خنک آن هاست. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ عطر مرکباتی چیست؟ را بخوانید.

نت میوه ای Fruity

رایحه‌های میوه‌ای به‌ دلیل شیرینی مطبوع به مشام خیلی ‌ها خوش می‌آیند. معمولا از رایحه ‌های آشنای میوه‌ هایی همچون رایحه سیب، رایحه انبه و درکل میوه ‌های آب‌دار تشکیل می‌ شوند. گاهی هم رایحه‌ میوه ‌ها را با رایحه گل‌ ها ترکیب می ‌کنند تا رایحه پیچیده ‌تری حاصل شود.

نت فلورال (گلی) Floral

گل‌ ها پایه و اساس تشکیل‌ دهنده ‌ی عطرهای این گروه هستند و معمولا رایحه شیرینی دارند. رایحه‌ ی گل‌ ها حس رومانتیک بودن را ایجاد می کنند. تقریباً اکثر زنانی که اهل ریسک نیستند و زندگی آرام را ترجیح می دهند عطرهای این گروه انتخاب اولشان است.

نت شرقی Oriental

عطرهای شرقی در اروپا و آمریکا طرفداران بسیاری دارد. دلیل آن هم به کار بردن ترکیب رایحه ادویه‌ است که این گروه را از سایر عطرها در آن منطقه متمایز می کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله عطر شرقی را مطالعه کنید.

نت چوبی Woody

رایحه عطر چوبی به خودی خود آرامش بخش می باشد و با رایحه ای ملایم و شیرین، حس کلاسیک و شیک بودن را القا می کنند. معمولا افرادی که روابط اجتماعی زیادی دارند این نوع نت عطر و رایحه را انتخاب می کنند. برای مطالعه بیشتر بخوانید: عطر چوبی چیست؟ همه‌چیز در مورد گروه بویایی چوبی.

جمع بندی

هنگامی که در یک فروشگاه عطر هستید، احتمالاً تعجب خواهید کرد که چگونه می‌توانید قبل از خرید هر محصولی متوجه نت عطر شوید. در واقع شما می‌توانید مواد تشکیل دهنده عطر را با فاکتور زمان تشخیص دهید. زمان در نت‌ عطر حرف اول را می‌زند. نت‌های بالایی آنهایی هستند که به محض تماس عطر با پوست‌تان، می‌توانید آنها را استشمام کنید. سپس ترکیبات نت عطر میانی ظاهر می‌شوند، زیرا آنها جوهره عطر را تشکیل می‌دهند. نت‌های پایه ماندگاری بالایی دارند و حاوی رایحه‌هایی هستند که روی بدن شما می‌مانند. بنابراین، می‌توانید با شناخت رایحه‌های عطر، محصول مناسب را خریداری کنید. برای خرید عطر و ادکلن اورجینال میتوانید به فروشگاه های آلفامونته در تهران و سایر شعب سراسر کشور مراجعه کنید.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
معرفی ۱۰ عطر برای عید ۱۴۰۳

به‌زودی بهار وارد خانه‌ها می‌شود و با آغاز فصل جدید ممکن است بخواهید در کلکسیون عطرهایتان تجدیدنظر و عطر ۱۴۰۳ […]

ادامه مطلب
نظر خود را ارسال کنید