این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

عطر چوبی چیست؟ همه‌چیز در مورد گروه بویایی چوبی

زمان مطالعه مقاله 10 دقیقه
تاریخ انتشار ۶ شهریور ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دنیای عطرها بسیار وسیع و پیچیده است و برای فردی که چندان آشنایی با آن‌ها ندارد، انتخاب یک رایحه دلپذیر کار سخت و دشواری است. بر این اساس بهترین راه جهت انتخاب عطر مورد علاقه خود، شناخت خانواده‌ عطرها و همچنین کسب اطلاع در مورد این است که هر عطر به کدام دسته از رایحه‌ها تعلق دارد.

به طور کلی در بین انواع عطرها، چهار گروه بویایی وجود دارند که با اطلاع از ویژگی‌های آن‌ها راحت‌تر می‌توان عطر مورد علاقه خود را انتخاب کرد. با شناخت خانواده‌ها عطرها همچنین می‌توان تشخیص داد که چه عطری برای چه فصلی مناسب است؟

در بین گروه‌های بویایی عطرها، گروه عطر چوبی یکی از متنوع‌ترین و غالب‌ترین گروه‌هاست. عطرهای با رایحۀ چوبی در تمام فصول سال پر طرفدار هستند، با این حال با توجه به رایحه غنی و خاکی که دارند برای استفاده در فصل سرد سال مناسب‌تر بوده و انتخاب منطقی‌تری به شمار می‌روند. جهت آشنایی بیشتر با این گروه از عطرها در این مطلب قصد داریم به معرفی ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

عطر چوبی چیست؟

همانطور که از نام گروه بویایی چوبی مشخص است، این عطرها، از رایحه‌ها و نت‌هایی برگرفته از مواد چوبی مختلف همچون درختان، ریشه‌ها، رزین‌ها، خزه‌ها و بسیاری از برگ‌ها و علف‌های دارای ویژگی‌های خاکی به دست می‌آیند‌. نت‌های چوبی اغلب غنی و گرم هستند و به دلیل وزن بالای معطری که دارند، در پایه‌های اول عطر قرار می‌گیرند. این نت‌ها معمولاً با نت‌های بالایی معطر مرکبات و گل‌ها ترکیب می‌شوند. البته به مانند همیشه لازم به ذکر می‌دانیم که به این نکته اشاره کنیم در صنعت عطرسازی هیچ قانون نوشته شده‌ای در مورد نحوۀ ترکیب روایح مختلف وجود ندارد.

در واقع عطرهای چوبی را نمی‌توان شبیه به هیچ عطر دیگری دانست چرا که با دارا بودن نت‌هایی با پایۀ چوبی، تجمل، گرما و غنا را به هر عطری می‌بخشند.

نت‌های چوبی

عطر چوبی عود (Oud)

نت‌های چوبی با داشتن بوی طبیعی و قوی خود، به طور کلی هسته و پایه عطر را تشکیل می‌دهند. انواع نت برگرفته از بوی چوب معمولاً از چوب صندل خامه‌ای، کاج بالزامیک و با طراوت، عود، نعناع هندی، وتیور سبز و دودی و چوب سدر تشکیل می‌شوند‌.

در ادامه به معرفی برخی از پراستفاده‌ترین نت‌های چوبی عطرها می‌پردازیم.

چوب سدر

با توجه به استفاده باستانی چوب سدر (Cedar Wood) در صنعت عطر سازی، می‌توان آن را از مهم‌ترین چوب‌ها به شمار آورد. این چوب همچنین یکی از رایج‌ترین نت‌های مورد استفاده در عطرها محسوب می‌شود. رایحه چوب سدر از روغن استخراج شده درختان مخروطی که بومی منطقه مدیترانه، کوه‌های هیمالیا، کوه‌های اطلس در مراکش و ویرجینیا در ایالات متحده هستند، به دست می‌آید.

چوب سدر، دارای بویی خشک، مشخصاً چوبی و صمغی است. ویژگی‌های عمیق این چوب، به بهترین وجه می‌تواند نقش آن را به عنوان یک رایحه پایه و ترکیب با نت‌های تازه‌تری همچون مرکبات تأیید کند. رایحه چوبی سدر آرامش بخش، گرم و ماندگار است و در ترکیب با نت‌های مرکبات، یک عطر چوبی مرکباتی مناسب برای تمام فصول سال خواهد بود.

وتیور

وتیور (Viator) با رایحه غنی، خاکی و دودی خود، بدون اغراق یک نت منحصر به فرد است. تکثیر مصنوعی از آن غیرممکن است بنابراین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عطر وتیور ذات طبیعی دارد.

این گیاه یک علف چند ساله با برگ‌های سفت و خطی است. در واقع این ریشه‌های متراکم و فیبری آن است که در مناطق باتلاقی و سواحل رودخانه رشد کرده و بوی منحصر به فرد و خاکی وتیور را تولید می‌کنند.

وتیور گیاه بومی هند، سریلانکا و اندونزی است اما در مناطقی مانند ژاپن، آمریکای جنوبی و فیلیپین هم کشت می‌شود. برخلاف چوب سدر، وتیور به دلیل منشأ خاکی و مرطوبی که دارد، عطری خنک است. با این حال وتیور به عنوان یک رایحۀ و عطر چوبی خنک، تا حدودی خوش طعم و شیرین هم می‌باشد. همین ویژگی باعث شده است که (علاوه بر فصل های گرم) برای استفاده در فصول سرد سال نیز مناسب باشد.

چوب صندل

نت چوب صندل (Sandal Wood) با توجه به قدرت تطبیق پذیری و قابلیت ترکیب فوق‌العاده خوب آن با انواع نت‌های مختلف، یکی از رایحه‌های پرکاربرد است. روغن معطر آن از یک ماده ارزشمند است که از درختان جنس Santalum استخراج می‌شود. عطر چوب صندل، قوی، غنی و حسی است. شاید به همین دلیل باشد که استنشاق آن بسیار اعتیاد آور است.

بوی این عطر، بالزامیک، غنی و شیرین با بوی ملایم چوب است. می‌توان گفت بوی عجیب و متفاوتی است که اغلب با رایحه‌های شرقی همراه می‌شود. در واقع رایحه چوب صندل لطیف­تر از چوب سدر است اما از عمق و توانایی منحصربه‌فردی در ماندگاری برخوردار است. از این رو به عنوان یک تثبیت کننده عالی برای نت‌های دیگر عمل می‌کند. این ادکلن شرقی چوبی، با ماندگاری‌ بالایی که دارد برای استفاده در هوای به نسبت خنک، مناسب خواهد بود. رایحۀ سنگین چوب صندل استفاده از این نت را در عطر چوبی مردانه رایج‌تر از دیگر تایپ‌های عطری کرده است.

عود

عود با نام رسمی آگاروود (Agar Wood) یکی از گران‌ترین و شناخته شده‌ترین ترکیبات چوبی است که در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عطر از کیفیتی عجیب و ذاتی شرقی جهت استفاده در عطرهای الهام گرفته از شرق برخوردار است.

بوی عود تلخ و شیرین و گرمابخش است و رایحۀ آن، به طور نامحسوسی دودی است. این نت دارای رگه‌هایی از چرم و مشک است، در حالی که عودهای خاکی، رایحه‌ای شیرین و ادویه‌ای دارند. عود لطافت و جذابیتی شبیه به خامه دارد، این عطر چوبی ادویه‌ای همچنین کیفیت بالایی دارد و تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

پچولی

پچولی (Patchuli) ملقب به نعنای هندی، گیاهی شبیه به یک درختچۀ بزرگ به ارتفاع حدود یک متر با برگ‌هایی شبیه به برگ‌های نعناع است. این گیاه ساقه‌ای سفت و مویی، برگ‌های بزرگ، خوشبو، پشمی و گل‌های سفید با لکه‌های بنفش دارد. اصالتاً از جنوب شرق آسیا است، اصلی‌ترین تولیدکنندگان آن شامل هند، اندونزی، چین، ماداگاسکار و فیلیپین هستند.

پچولی بوی چوبی، خاکی، مرطوب و تاریک دارد و به رنگی بین قهوه‌ای و مشکی اشاره می‌کند. یک مولکول نت کافور نیز در آن شناسایی شده است و بوی تقریباً خاکی دارد. پچولی یک نت پایه محبوب در صنعت عطرسازی است که به‌خوبی در لباس‌ها جذب می‌شود و بوی خود را برای ساعت‌ها بر جا می‌گذارد.

پچولی خواص درمانی بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به: ماده ضدالتهابی جهت درمان اختلالات روده‌ای و هضم بد غذا، کاهش سردرد و بهبود سرماخوردگی و همچنین در برخی موارد جهت درمان زخم‌ها، هموروئید و بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما کاربرد دارد.

معرفی گروه های بویایی چوبی

برجستگی نت‌ عطرهای چوبی غالباً به دلیل ترکیبات به کار رفته در آن‌هاست. چرا که در این عطرها از به کار بردن ترکیبات مصنوعی پرهیز شده و به جای آن، از رایحه‌های ساده و طبیعی همچون مشک با ماندگاری بالا استفاده شده است.

رایحه‌های چوبی غالباً با عناصر خنثی کننده‌ دیگری همچون نت‌های سبز، تند، گلی، معطر، میوه‌ای و مرکبات ترکیب شده‌اند.

نت چوبی مرکباتی

عطرهای چوبی مرکباتی، غالباً از ترکیب نت‌های چوبی با ترنج، گریپ فروت معطر و لیمو از گروه بویایی مرکبات به دست می‌آیند. در واقع این نت‌های ابتدایی قبل از اینکه با نت‌های پایه چوبی ترکیب شوند، به صورت جریانی نیروبخش وجود خواهند داشت.

نت چوبی ادویه ای (تند)

ادویه‌هایی از دنیای آشپزی همچون دارچین، میخک، زیره و جوز هندی در ترکیب با نت‌های چوبی پایه، عطر چوبی ادویه ای را تولید می‌کنند. این نت‌ها بیشتر برای عطرهای زمستانی مناسب هستند و حس پر بودن و شدت را به رایحه‌های چوبی می‌افزایند.

نت چوبی اقیانوسی

برای توصیف عطرهای چوبی اقیانوسی می‌توان گفت بایستی عطر و بوی خشکی و دریا را در حال عشق ورزی با یکدیگر تصور کنید. حال با ریختن همین رایحه در یک بطری، عطری با نت چوبی اقیانوسی خواهید داشت.

این رایحه چوبی اقیانوسی، تعادل کاملی بین نت‌های قوی چوبی (و خاکی) با نت‌های ملایم و آبی دارند. چیزی که عطر چوبی را منحصربه‌فرد می‌کند، ترکیب دو رایحه متضاد و در عین حال، مکمل است. به گونه‌ای که رایحه مجلل نت‌های چوبی، طبیعت ملایم نسیم دریا را تقویت می‌کند و از طرف دیگر رایحه‌های آبی دریا، تسکین دهنده رایحه قدرتمند و پرانرژی چوبی هستند.

عطرهای چوبی اقیانوسی که (عمدتاً) برای آقایان تهیه می‌شوند، رایحه‌ای باشکوه، قوی و در عین حال تازه را از خود آزاد می‌سازند.

نت چوبی میوه ای

ترکیب نت‌های میوه‌ای با نت چوبی، باعث نرم شدن و اضافه شدن حسی به عطر می‌شود که به خودی خود می‌تواند خشک، خوشبو و مردانه باشد. به عنوان مثال میوه‌های همچون هلو پرز دار، آلو و شلیل، بافتی مجلل و عسلی به این عطرها می‌دهند.

نت چوبی گلی

در نت چوبی گلی، از نت‌های محبوبی همچون گاردنیا ملایم و خامه‌ای؛ گل سرخ مومی، زنبق تازه، لطیف، گل رز رویایی، رز مشکدار، ماگنولیا کره‌ای و میموزای شیرین، گرم و پودری استفاده می‌شود. ترکیب این نت‌ها با رایحه‌های چوبی باعث روشن و زنانه‌تر شدن آن می‌شود.

نت چوبی شرقی

ادکلن شرقی چوبی، از ترکیب نت‌های خاکی مانند نعناع هندی تیره و مست کننده و چوب صندل گرم و خامه‌ای مخلوط با نت‌های تند و شیرین حاصل می‌شود.

این ترکیبات سنتی شرقی همچون وانیل زیبا و غنی، کومارین شیرین، آجیلی، لبدانوم متراکم، چرمی و شیرین و عنبر، حس لوکس بودن عطر چوبی را بهتر منتقل می‌کند.

نت چوبی آروماتیک

نت‌های چوبی آروماتیک از ترکیب گیاهان معطری همچون اسطوخودوس، شمعدانی، ریحان، زیره، رزماری و مریم گلی با نت‌های چوبی پایه حاصل می‌شوند که باعث ایجاد حس تازگی و سبزی در آن‌ها می‌شوند. این نت‌ها بیشتر در عطرهای مردانه استفاده می‌شوند.

پوست درختان، خزه‌ها، نعناع هندی و گاهی اوقات رزین‌ها، نت‌هایی هستند که برای نرم و گرم کردن رایحۀ چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین زمان استفاده از ادکلن چوبی

بهترین زمان استفاده از عطر چوبی را با توجه به تغییرات هوا در فصول مختلف سال می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

عطر چوبی در فصل پاییز

پاییز فصلی است که با تغییر معنا می‌شود. چرا که جهان طبیعی اطراف ما برای شروع مجدد پوسیده می‌شود. درختان پالت رنگی جذابی از رنگ‌های قرمز، نارنجی، کهربا و طلایی تولید می‌کنند. در حالی که هوا مملو از عطر خاکی آن‌ها و همچنین نت دودی ناشی از سوزاندن چوب در دوردست‌هاست.

می‌توان گفت جنگل در این زمان از سال، حاکم است؛ که آن را بهترین زمان برای استفاده از ادکلن چوبی می‌کند.

عطر چوبی در فصل زمستان

زمستان همچنان به سردی و پوسیدگی ادامه می‌دهد. برگ ریزان درختان و بوی زمین غالب است. ما در خانه، در کنار آتش گرم شومینه، شمع‌های معطر تند روشن می‌کنیم، در حالی که آرزوی راحتی و لذت‌های کوچک در سر داریم.

رایحه چوبی زمستان را زیباتر می‌کند و حس و حالی رویایی به فصلی که غالباً دلگیر کننده است، می‌افزاید.

عطرهای چوبی آلفا مونته

همانطور که گفته شد، از بین گروه‌هایی بویایی، گروه عطر چوبی یکی از غالب‌ترین گروهاست که شامل عطرهای زیادی می‌شود. در ادامه به معرفی سه عطر چوبی مردانه، زنانه و اسپرت آلفا مونته می‌پردازیم:

ریچموند (Richmond)

عطر ریچموند

یکی از عطرهای چوبی مردانه آلفا مونته که بدون شک آن را می‌توان به عنوان عطری که خانم‌ها را جذب خودش می‌کند معرفی کرد، عطر ریچموند آلفا مونته است.

این عطر با وجود داشتن رایحه‌ چوبی و چرم خود، نماینده جسارت و قدرت مردان است. عطر ریچموند آلفا مونته را می‌توان به عنوان یک عطر چوبی مردانه برای مردان مدرن و با پرستیژ معرفی کرد. چرا که پخش رایحۀ آن در فضا، نمایانگر چیزی جز یک مرد خوش پوش و جسور نخواهد بود.

← جهت خرید عطر ریچموند (Richmond) کلیک کنید →

وی آی پی (Vip)

عطر وی آی پی آلفامونته

یکی دیگر از عطرهای جذاب و بی‌نظیر آلفا مونته با رایحه چوبی، عطر Vip آلفا مونته است. عطر وی آی پی بدون شک یک هدیه خاص برای فرد خاص زندگی شما خواهد بود. چرا که این عطر با بوی شیرین و ملایمی که دارد برای هر خانم و آقایی مناسب است. شیرینی عطر اسپرت وی آی پی آلفا مونته به هیچ وجه زننده نیست و یک رایحه ملایم است که بعد از چند دقیقه جای خود را به تلخی چوب عود می‌دهد. در نتیجه این ترکیب تلخ و شیرین، نت ملایمی را در فضا پخش خواهد کرد که همه افراد جمع را محو شما می‌کند. VIP عطر چوبی مردانه-زنانه فوق‌العاده جذابی به شمار می‌رود.

← جهت خرید عطر وی آی پی (Vip) کلیک کنید →

کویینز (Queens)

عطر کویینز آلفامونته

در نهایت عطر کویینز آلفا مونته یک عطر چوبی زنانه است که می‌تواند هدیه‌ای خاص برای شریک عشقی شما باشد. این عطر با رایحه گلی و شرقی خود، مختص خانم‌های زیبا در شب‌های بلند و سرد زمستان است.

← جهت خرید عطر کویینز (Queens) کلیک کنید →

جمع‌­بندی

یکی از راه‌هایی که می‌توان در انتخاب عطر، موفق عمل کرد و بر اساس سلیقه و علایق خود یک عطر مناسب پیدا کرد، شناخت گروه‌های مختلف بویایی است. یکی از متنوع‌ترین خانواده‌های عطرها، گروه عطر چوبی است. در این مطلب به معرفی عطرهای با رایحه چوبی، نت‌های چوبی و بهترین زمان استفاده از عطرهای چوبی پرداختیم.

همانطور که گفته شد از ادکلن چوبی می‌توان در تمام فصول سال استفاده کرد. البته این عطرها برای استفاده در فصل‌های پاییز و زمستان مناسب‌تر هستند. عطرهای چوبی اکثراً به عنوان نت پایه با نت‌های دیگری همچون میوه‌ای، مرکبات، ادویه‌ای و… ترکیب می‌شوند و یک رایحه قوی و دل انگیز به وجود می‌آورند. خرید عطر چوبی در فصول سرد سال بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظر خود را ارسال کنید