این محصول با موفقیت به علاقه مندی ها اضافه شد
این محصول از علاقه مندی ها حذف شد
این محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد

عطر مرکباتی چیست؟ همه‌چیز در مورد گروه بویایی مرکباتی!

زمان مطالعه مقاله 15 دقیقه
تاریخ انتشار ۴ مهر ۱۴۰۲

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مرکبات را می‌توان به عنوان شگفتی اواسط زمستان به شمار آورد. استفاده از نت‌های مرکباتی در عطرها نیز القا کننده همان حس نشاط بخشی خواهد بود که گمان کنید در دریای مدیترانه هستید.

درختان مرکبات همچون پرتقال، لیمو از نوع شیرین و ترش با رسیدن میوه‌هایشان همچون نگین‌های رنگارنگ می‌درخشند. به گونه‌ای که احساس می‌کنید گلدسته‌های کریسمس همچنان درختان را تزئین می‌کنند.

با وجود برداشت درختان مرکبات در اواسط زمستان، دوست داریم مرکبات را با تابستان مرتبط کنیم. در واقع یادآوری آب لیمو و عطر مرکباتی با طراوت جهت جلوگیری از گرمای طاقت فرسای تابستان، از موارد ارتباط تابستان با مرکبات هستند. با این حال اگر به دنبال عطر زمستانی با رایحه مرکباتی جهت تقویت روح و جسم هستید، لازم نیست تا بهار و تابستان منتظر بمانید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این گروه از عطرها بیشتر آشنا کنیم.

عطر مرکباتی چیست؟

نت‌های تشکیل دهنده گروه بویایی مرکبات

عطرهای مرکباتی یکی از انواع گروه‌های بویایی هستند که در آن‌ها تم یا آکورد اصلی عطر، با رایحه مرکبات ارائه می‌شود. رایحه عطر مرکباتی بسیار تازه، روشن، تند و پویا هستند و باعث ایجاد نشاط و شادابی در مصرف کننده می‌شوند. این عطرها معمولا با استفاده از اسانس‌های به دست آمده از پوست درختان مرکبات همچون لیمو، لیموترش، پرتقال، گریپ‌فروت و ترنج ساخته می‌شوند.

محبوبیت انواع مختلف عطرهای با رایحه مرکباتی به طور پیوسته رو به افزایش است. زیرا بسیاری از متخصصان رایحه درمانی (آروماتراپی)، این گروه از رایحه‌ها را به عنوان تقویت کننده خلق‌وخوی طبیعی می‌شناسند. در واقع به اعتقاد طرفداران عطر، هیچ کدام از گروه‌های بویایی به اندازه عطرهای مرکباتی نمی‌توانند در قدم‌های شما تأثیر بگذارند. اعم از شیرینی ترنج، ترشی لیمو، همه نت‌های مرکباتی، سفری با رایحه مست کننده، از ابتدا تا انتها خلق می‌کنند.

معرفی انواع نت‌های مرکباتی

نت‌های عطر مرکباتی غالبا به عنوان نت‌های بالایی در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، هنگام استفاده از یک عطر، آن‌ها اولین رایحه‌ای هستند که به مشام فرد می‌رسد. در واقع این گروه عطرها بسیار قوی هستند و به راحتی به محض پخش شدن اولین نت‌ها، احساس می‌شوند. البته لازم به ذکر است در کنار قوی بودن، انواع مختلف عطرهای مرکباتی، بسیار فرار هستند. به این معنی که قدرت تبخیر بالایی دارند بنابراین در اکثر مواقع، با نت‌های دیگر ترکیب می‌شوند تا عطر پیچیده‌تر و ماندگارتری تولید شود. این گروه عطرها همچنین باعث تقویت گروه‌های بویایی دیگری همچون گلی، شرقی و… می‌شوند.

نت مرکباتی شکوفه پرتقال

عطر شکوفه پرتقال

یکی از پرطرفدارترین نت‌‌های مرکباتی، شکوفه پرتقال است که در واقع جزء پرجستجوترین عطرها در سراسر جهان به شمار می‌آید. شکوفه پرتقال که از گل‌های سفید درخت پرتقال تلخ استخراج می‌شود، از نت‌های مرکباتی محبوب است. عطرهای شکوفه پرتقال می توانند دارای ویژگی های غنی، شیرین و گلی باشند. برای تقویت بیشتر نت، مراقب عطرهای شکوفه پرتقال باشید. این رایحه‌ها به شدت ظریف، عشوه گر و مست کننده هستند!

نت مرکباتی لیمو

عطر لیمو

بوی لیمو با توجه به تازه، درخشان و شاد بودن آن، حواس‌ها را متوجه تابستان می‌کند. برای داشتن عطرهایی با رایحه ساحلی، نت‌های بالای لیمو با آکوردهای آبی همچون نمک دریا به خوبی ترکیب می‌شوند. برای افزایش ماندگاری نت نیز عطرهای لیمویی با نت‌های فلفلی یا چوبی ترکیب مناسبی خواهند بود. به عنوان مثال عطر Versace Dylan Turquoise  از برند ورساچ نمونه بارزی از این نت است که در آن نت‌های ابتدایی لیمو و ماندارین در ترکیب با فلفل صورتی یک رایحه غیرمنتظره و خاص ایجاد خواهد کرد.

نت مرکباتی پرتقال

عطر پرتقال

اگر در کیف لوازم‌تان، عطرهای آفتابی وجود دارند، می‌توان گفت از بوی شیرین و آبدار نت پرتقال خوشتان خواهد آمد. این نت نه تنها به یک رایحه، انرژی و زندگی می‌بخشد، بلکه عنصر آرامبخش بودن را برایتان به ارمغان می‌آورد و شما را به شب‌های شاد و دلپذیر سال می‌برد. به عنوان یک نت همه کاره، پرتقال به خوبی با سایر نت‌های مرکبات و همچنین نت های گرم و تند مانند اسطوخودوس و مشک جفت می شود.

از عطرهای برتر با نت پرتقال می‌توان به Montblanc Legend Red و Irrésistible Givenchy اشاره کرد.

نت مرکباتی برگاموت

عطر برگاموت

ترنج یا برگاموت، لطیف، سبک و با طراوت، یک مرکبات کوچک است که در مقایسه با سایر نت­های گروه مرکبات، روی شیرینی‌اش تکیه دارد. رایحۀ ترنج به دلیل ویژگی‌هایش به زیبایی با نت‌های معطر دیگر ترکیب می شود.

رایحه ترنج سبز، کمی گلی، حتی تلخ و شیرین است. البته کیفیت نت ترنج در یک عطر، به نحوه رشد، پردازش و مونتاژ آن بستگی دارد. لازم به ذکر است در عطرسازی فقط از پوست ترنج استفاده می‌شود چرا که پالپ آن بسیار تلخ­تر از آن است که بتوان از آن استفاده کرد.

نت مرکباتی گریپ‌فروت

عطر گریپ فروت

رایحه مرکباتی گریپ‌فروت چیزی شبیه به پرتقال شیرین است. این رایحه به ندرت به صورت طبیعی در ترکیبات عطرهای مرکباتی به کار می‌رود. بنابراین در اکثر مواقع با نت‌های وتیور یا توت سیاه ترکیب می‌شود.

نت‌های دیگری همچون لیمو سبز، سیترون، کمونل و پرتقال ماندارین از دیگر نت‌های مرکباتی هستند.

گروه های بویایی مرکباتی

اگر هنوز هم برای انتخاب عطر مورد علاقه خود شک و تردید دارید، بهترین راه، آشنایی با گروه‌های بویایی عطرهاست. در واقع انواع مختلف گروه‌های بویایی، در نوع مواد اولیه مورد استفاده، جهت ایجاد یک ویژگی اصلی رایحه، مشترک هستند. به عنوان مثال گروه‌های عطر گلی، چوبی، شرقی، میوه‌ای و مرکبات از گروه‌های بویایی پرطرفدار هستند.

ترکیب نت‌های عطر مرکباتی با رایحه‌های مربوط به گروه‌های بویایی دیگر، باعث تغییر ماهیت پویا و ویژگی عطر شده و در نهایت منجر به ایجاد گروه‌های فرعی همچون عطرهای چوبی مرکباتی و… می‌شود. در ادامه به معرفی و توضیح ویژگی‌های این گروه عطرها می‌پردازیم.

  • گروه بویایی شرقی مرکباتی

این گروه عطرها را می‌توان جزء خانواده‌های عطری مجلل برای مصرف کنندگان به شمار آورد که رایحه‌ای مطبوع و با طراوت ایجاد می‌کنند. عطرهای مرکباتی شرقی با پایه‌های گرم‌تر و تندتر از ترکیبات شرقی همچون عنبر و بالزامیک، به عنوان یک زیر خانواده منحصربه‌فرد از رایحه مرکباتی به شمار می‌آیند.

در واقع هنگامی که در یک سمفونی، از نت‌های شرقی استفاده می‌شود، تعادل زیبای مرکبات درخشان با گرما و ادویه مواجه می‌شود و یک رایحه غنی ایجاد می‌کند که باعث آرامش بخشیدن به حس و حال افراد می‌شود.

این گروه عطرها پر جنب و جوش و فریبنده هستند و با ویژگی‌هایی که دارند هم برای آقایان و هم خانم‌ها مناسب هستند.

  • گروه بویایی چوبی مرکباتی

این گروه عطرها، رایحه‌ای خاص و پرجذبه ایجاد می‌کنند. عطرهای مرکباتی چوبی پرطرفدار با نت بالایی مرکباتی و در عین حال چوبی آغاز می‌شود. این عطرها از رایحه پوست میوه و پوست درخت پرتقال تلخ گرفته شده و با انواع مرکبات فشرده، هلو و اسطوخودوس معطر ترکیب می‌شوند.

  • گروه بویایی مرکباتی گلی

یکی دیگر از عطرهای مرکباتی پرطرفدار، گروه بویایی گلی مرکباتی هستند. این گروه عطر مرکباتی گلی زیر مجموعه وسیعی از عطرها را شامل می‌شود. چرا که به ندرت می‌توان یک عطر مرکباتی زنانه پیدا کرد که رایحه گلی نداشته باشد. گروه بویایی گلی، گروه مرکبات را دوست دارد چرا که به خوبی با نت‌های میوه‌ای ترکیب و عجین می‌شود.

بهترین زمان استفاده از عطر و ادکلن مرکباتی

عطر مرکباتی با نت‌های خوش ذوق و انرژی‌بخشی که دارد، مشخص می‌شود. بنابراین برای ماه‌های بهار و تابستان یا آب‌وهوای گرم‌تر و آفتابی‌تر مناسب خواهد بود. هر چند که ممکن است میوه­های مرکباتی مخصوص فصل زمستان باشد و این گروه عطره را به عنوان عطر زمستانی به شمار آورد اما برای استفاده در فصل گرما مناسب­تر هستند.

آشنایی با عطرهای مرکباتی آلفامونته

بسیاری از عطرهای زنانه و مردانه به گروه عطر مرکباتی تعلق دارند. با توجه به ویژگی‌های نت‌های مرکباتی، این گروه از عطرها طرفداران بسیاری دارند. در ادامه به معرفی چند مورد از عطرهای مرکباتی آلفامونته می‌پردازیم.

خرید عطر اکسکلوسیوو Exclusivo آلفامونته

عطر مرکباتی اکسکلوسیوو

عطر جدید مرکباتی اسپرت اکسکلوسیوو که به سبب نت آغازین جذابش یکی از پرچمداران دستۀ مرکباتی در برند آلفامونته محسوب می‌شود. طبع خنک، شیرین و آروماتیک ادکلن اکسکلوسیوو حس آرامش و دلپذیری این محصول را در فصول بهار و تابستان دوچندان می‌کند.

⇐ جهت خرید عطر اکسکلوسیوو کلیک کنید ⇒

عطر هانیبال آلفامونته

عطر مرکباتی هانیبال

عطر زنانه هانیبال به واسطۀ استفاده از گریپ فروت در نت اولیه‌اش در دسته عطرهای مرکباتی جا خوش کرده است. Hannibal جزو عطرهای ملایم، شیرین و خنکی محسوب می‌شود که بهترین زمان استفاده‌اش تابستان می‌باشد.

⇐ جهت خرید عطر هانیبال کلیک کنید ⇒

خرید عطر مای کویین (My Queen) آلفامونته

عطر مرکباتی مای کویین

My Queen آلفا مونته دیگر ادکلن مرکباتی‌ای است که قصد داریم به حضورتان معرفی کنیم. ترکیب گروه‌های بویایی مرکباتی، گلی و چوبی جذابیت بی‌همتایی به این محصول بخشیده است. مای‌کویین طبع خنک و ملایمی دارد و بهترین زمان استفاده از آن فصول گرم سال می‌باشد. (همچنین بخوانید: بررسی تخصصی عطر مای کویین آلفامونته)

⇐ جهت خرید عطر مای کوئین کلیک کنید ⇒

عطرهای محبوب کونتیننتال‌پلاس و مانژر بلک نیز در دسته عطرهای مرکباتی آلفامونته جا می‌گیرند.

سؤالات رایج

در این قسمت به چند مورد از پرتکرارترین سوالات در مورد عطر مرکباتی و گروه بویایی مرکبات می‌پردازیم:

عطرهای مرکباتی همان عطرهای میوه‌ای هستند؟

خیر عطرهای میوه‌ای معمولا با رایحه‌های میوه‌های رسیده و خوراکی به غیر از مرکبات، همچون هلو، توت سیاه، انبه، سیب و غیره ارائه می‌شوند.

عطرهای مرکباتی ترش هستند؟

به طور کلی رایحه مرکبات مانند میوه‌ها می‌تواند شیرین، تلخ، ترش و تند باشد. همین ویژگی باعث ایجاد حس تازگی در پرفیوم می‌شود.

نت‌های مرکباتی شامل چه نت‌هایی می‌شوند؟

نت‌های مرکباتی که غالبا به عنوان نت ابتدایی در عطرها مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل نت پرتقال، شکوفه پرتقال، برگاموت یا ترنج، گریپ‌فروت، لیمو و مواردی از این قبیل می‌شود. البته همیشه اینگونه موارد سلیقه‌ای بوده و به تجربه و خلاقیت عطرساز وابسته است.

عطرهای مرکباتی چه بویی می‌دهند؟

به طور معمول عطرهای مرکباتی به صورت رایحه‌ای تازه و مطبوع با نت‌هایی همچون لیمو، لیمو ترش، پرتقال خونی، پرتقال ماندارین و ترنج ارائه می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی گروه‌های عطر مرکباتی پرداختیم. این عطرها یکی از پرطرفدارترین گروه عطرها هستند که غالبا برای استفاده در فصل‌های تابستان و گرم‌تر مناسب هستند. نت‌های این گروه عطرها اکثرا به عنوان نت اولیه در ترکیب با نت‌های دیگر ارائه می‌شوند. با وجود تنوع در نت‌های مرکباتی، انواع مختلف عطرهای زنانه و مردانه مرکباتی تولید می‌شوند. اگر شما هم سابقه خرید عطر مرکباتی را دارید، نام و تجربه عطرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

موضوعات مرتبط با این مقاله مطالعه کنید
مقـــــالات مرتبـــــط مشاهده آرشیو
نظر خود را ارسال کنید